utseendehets

Det här kvalar in som en av de sämsta debattartiklar jag någonsin läst. Jag förstår poängen att belysa att det är ett tråkigt problem att utseendehetsen även har nått till stallet. Precis som med alla andra sporter så tycker jag att det kan få vara en frizon där ens utseende inte är prio ett. Själv har jag trasiga och smutsiga kläder i stallet. Sen klär jag upp mig till tävling för jag tycker det hör till. Problemet ligger väl lite längre ner i åldrarna där det vikthetsas och den med mest märkeskläder vinner. Jag förstår att det är problematiskt. Men den här artiklen tycker jag går helt fel väg.
 
Först och främst så pekas hästbloggar ut som anledningen till att utseendehetsen har nått även stallgångarna. I min värld så är det så att vi människor alltid blivit påverkade av samhällets ideal och detta genom exponering i reklam i olika medier. Att smink blir "viktigt" för ex en 12 åring har för mig en direkt koppling till all vanlig reklam. Sminkade, vuxna kvinnor, även yngre tjejer med mycket smink. Så ser "verkligheten" ut och det är klart att man vill testa sådant själv. Att då sminket följer med till stallet eftersom 12 åringen åker dit efter skolan känns ju inte särskilt märkligt ändå. Alltså jag menar föddes verkligen hetsen i stallet i samband med hästbloggarna? Vi matas ju dagligen med hur vi "bör se ut", vad vi "måste köpa", vad kroppen "är snyggast i" osv. Självfallet trillar det sen även in i våra hobbys och fritidsintressen. Jag menar går du till ett gym så ser du absolut en hel hög med människor som snyggat till sig just för att de går till gymmet. Är det träningsbloggarnas fel? Nej, det är ju det snedvridna, utseendefixerade samhället som vi lever i. Det sipprar in i alla dela av våra liv, vare sig vi vill eller inte. Hjärntvättade är vad vi är och har blivit. 
 
Sen pekas Tyra ut som ett exempel på en bloggare som "sprider budskapet att du ska vara smal, snygg och rätt klädd". Hade vi inte kunnat lyfta debatten om utseendehets utan att peka ut en specifik individ? Jag vill då tillägga att jag verkligen inte är ett fan av Tyra, finns väldigt lite hon skriver som jag tycker är vettigt men non the less, här tycker jag det blir fel. Så roten till allt onda är bland annat Tyra? Alltså utan henne och andra hästbloggare hade hetsen aldrig funnits i stallet? Jag tror verkligen inte på detta. Om de spär på det hela? Ja, kanske. Men då är vi inne på ett annat problem. Det blir fult att skuldbelägga en specifik person som själv är "offer" i ett snedvridet synsätt. Om vi nu påverkas så otroligt mycket av ideal och utseendehets så blir det oerhört elakt att lägga skuld på vissa människor. Varför ska dessa kunna stå mot det som vi andra inte kan? Varför ska t ex Tyra orka gå emot idealen när inte andra gör det? Det blir en dubbelbestraffning. Damned if you do, damned if you don't. 
 
Den här grejen med "barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen". Som Kristina klokt skriver i sitt inlägg så är det även här fel person att lägga skulden på. Hon skriver bland annat om att det blir som när man skuldbelägger tjejen som blev våldtagen för att hon hade en för kort kjol. Egentligen är det ju svinet som inte kunde låta bli att våldta som ska ha all skuld. Sen en annan grej, här vet jag att åsikterna är vitt skilda men om jag postar en bild så vet jag ju inte vem som ser den eller vad den personen gör med den. Vem som helst har kunnat göra vad som helst med min bild. Är det något jag lider av? Rent krasst nu alltså. Om en ung tjej postar en bild där hon ser "sexig" ut och en pedofil får tag i denna och tillfredsställer sig själv över den. Är det något tjejen lider av? Hon vet inte ens om det. Hon vet inte vem det är. Hon kommer aldrig få reda på det. Är det då hemskt för tjejen? 
 
Kom igen, skuldbelägga hästbloggare när tv och internet är fullproppade med sexunderhållning som Paradise Hotell och Big Brother? Skevt om något. Det är fult att kasta skit på en så liten del när det är något så mycket mycket större som skaver ett helt samhälle. Men det kanske känns mer bekvämt så? Att "veta" vem man kan skylla på. Men vet du vad Ulrika, om du tycker hästbloggarna ska ta sitt ansvar då tycker jag att du istället som förälder kan ta ditt ansvar om det nu är så himla enkelt att bara göra. Lycka till då.

Kommentarer :

#1: Emma

Det är lätt att skylla på andra. Jag kan inte förstå hur föräldrarna kan tillåta att barnen har bloggar om de har såna problem med det... Det är väl ändå föräldrarnas ansvar att skydda barnen?

Svar: Precis! Men bekvämare o skylla på andra.
chrissiep

skriven
#2: KS Western & Horsemanship

OMG! Vilket bra inlägg. Håller med till punkt och pricka, you read my mind!

Svar: Tack :) härligt att de finns fler vettiga där ute ;)
chrissiep

skriven
#3: Elin Nes

Nä, den där ponnymamman kan dra något gammalt över sig. Tyckte Linn Strelins svar också var bra. Tyvärr så glänste inte riktigt Tyra med sina wits i sitt svar :/ Det är så trist när man som kvinna och tom mamma kastar iväg ansvaret och säger att det är offrets fel.

Svar: Ingrid Skoog skrev det bästa jag läst nu i efterhand. Riktigt bra o utan konstigheter. Ja, o hon är journalist liksom. Skrev på sin fb-sida att hon egentligen inte visste vem tyra va för hon va inte påläst o som offentlig person måste man räkna med att bli granskad osv. Urk
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :