Hästig söndag

Nu är det sommartid. Kul att vi firar det med en riktigt höstig dag, blä för regn och blåst! Åkte till Denan för att titta när Hanna och Elin skulle ha lektion för Carro. Elin ångrar allt hon någonsin säger till mig eftersom jag skvallrar för Carro, haha. Både ekipagen jobbade på toppenbra och har verkligen utvecklats massor! Nikki och Hanna har jag ju inte sett på mer än ett år tror jag. Har verkligen hänt massor där, hela hästen hade en helt annan attityd. Så lugn och avslappnad. Väldigt roligt att se. Elin och Alice utvecklas hela tiden och det är alltid roligt att se dem tillsammans. Idag med tränsbett hela lektionen vilket är värt en stor eloge! Elin klev verkligen ur sin comfortzone, jag är riktigt imponerad! Roligt att träffa allihopa och se dem jobba. Alltid givande också att lyssna när Carro förklarar för andra. Känns som jag hängt med rätt bra på våra lektionen då jag förstår det mesta som hon säger haha.
 
Alice

Nikki

Sen åkte till stallet för att fixa där. Bäddade om Dustys box så det är färdigt nu inför mina kommande jobbnätter. Vill att det ska vara så enkelt som möjligt liksom. Sen tog jag in en blöt Dusty och så gick vi till ridhuset med målet att öva på byten. Det var en annan häst i ridhuset som hoppade över ett litet hinder, vilket var tokigt för jag vill gärna ha fullt utrymme när vi ska göra byten haha. Men äh, det fick gå ändå. Hästen behöver inte utrymmet, det är jag. Problemet när någon hoppar, även ett litet hinder, är att det är svårt för mig att veta vart de ska. Ena gången vänster volt, sen höger volt, nästa sekund rakt fram, femte gången rakt fram sen vänster. Ja, lite rörigt. Men vi körde på ändå. Lyckades inte få till något vettigt byte från vänster till höger, vilket var det hållet Mickis hade lättast åt... Min teori är dock att mitt starka är ju vänster så därför är det enklare för mig att byta TILL vänster än från. För när jag bytte varv så satte vi ett fint från höger till vänster. Jag rider rakt fram, flyttar skänkelvikning några steg och sen ber om byte. Sen fick vi ett par halvdana där han byter bara i fram och sen byter han tillbaka i fram istället för att ta med rumpan. En gång var vi på väg åt olika håll, haha. Jag spänner mig i bytet och av någon jävla anledning så om jag ruckar balansen minsta lilla så grabbar jag tag i hornet. Jag måste måste måste sluta med detta ticks. Tror det kommer från när jag ramlade av, det var ju mitt i ett byte. Men det är bara larvigt av mig, det har ju inget med bytet i sig att göra. 
 
Blöt/svettig Dusty

Jag får ibland ta till taktiken att prata högt för mig själv. Ja, jag skiter i att den andra ryttaren kan höra mig haha. Så jag sa helt sonika: sitt rakt, balansera, spänn magen, slappna av i låren, släpp inte kontakten i munnen. Rabbla denna visa om och om igen. Eftersom vi inte fick till något mer bra så bytte jag till att göra enkla byten men då med skritt mellan, inget trav. Det tipset fick jag från Madeleine Stiwing. Enbart enkla byten med skritt mellan! Så vi gjorde det och sen avslutade vi passet med frisk trav på långa tyglar. Dusty var nöjd och jag med. Ett bra fick vi ändå, alltid något haha.
 
Jack

Sen blev det Jacks tur. Då var Pim och Tyra med till ridhuset och sen var det två andra hästar där. En var mer i luften än marken en stund haha. Jack verkade dock inte bry sig nämnvärt. Fokuserade på skolorna även idag och ville känna på counter bend. Han tappar ju gärna bogarna och är väldigt svår att plocka upp dem på. Därför i galoppen så lutar han för mycket innåt i svängarna och han blir väldigt svårstyrd och han sätter mig snett. Jag tänkte att med counter bend så kunde jag få lite mer bogkontroll kanske. Oj så stel, det var sjukt jobbigt och vi fick jobba ganska länge med detta innan han blev lite mjukare. Inget problem med att flexa innåt åt rätt håll men när man ska göra counter bend så tog det verkligen mot. Men som sagt, han blev mjukare och mjukare och jag kunde sen till och med trava lite i counter bend. Galoppen blev också så mycket bättre. Äntligen tretaktig och lite rundare. Lite jobbigt att fatta vänster galopp men vi nötte och nötte tills han tog dem varje gång. Galopperade även lite längre sträckor då han gärna bryter av så snart han får beröm haha. Men ja, vi jobbade lite mer riktigt med galoppen idag och det kändes riktigt bra. Jag hoppas jag hinner rida honom i morgon också, vore kul att känna av honom efter det här bra passet. 

Kommentarer :

#1: blueslastmagic.blogg.se

Himla kul att du gillade övningen med bytena :) Minns inte om jag sa det, men försök gärna plocka upp honom i lite högre form. För då måste han arbeta ännu mer med bakdelen. Fungerar super på Oliwer :)
Duktig du är som dessutom satte byten :D
Ett tips på om han fortsätter göra enkla byten när du gör så där, är att varje gång han "fular sig" så lägger du på den skänkeln som du bad om byte med och ber han flytta undan för den. Kan räcka med 4-5 steg i sidled. Bara för att markera att han ska gå undan för den skänkeln. Han gör ju enkelt byte för att det är inte lika jobbigt. Det ska vara jobbigare att fuska och göra enkelt byte än att faktiskt anstränga sig en halv sekund och göra ett riktigt byte. :)

Ni är superduktiga! Så lycka till, det klarar ni galant :D

Svar: Okej, ska tänka på det till nästa gång :) min lilla latmask :P
chrissiep

skriven
#2: Mikaela

Fina bilder :)

Svar: Tack :)
chrissiep

skriven
#3: Elin Nes

Haha, jäklar vad Nikki sticker ut bland de gula och den vita :) Är så glad över att du kom förbi och kikade! Det betyder så mycket <3

Svar: Haha ja hon är inte färgkodad ;) va så kul o se er, så duktig! :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :