Food prep, för att göra det enklare



Haft lite ledigt igen och nu blir den en längre raka med jobbpass. Jag vet hur jag fungerar och det blir jobb sen stallet och hemma sent. Så därför förbereder jag all mat på en gång. Har gjort så senaste månaden nu och det har verkligen hjälpt mig. Det absolut sämsta för min del är att komma hem hungrig och behöva laga mat. För det händer inte. Då köper jag skitmat och äter alldeles för mycket. Därför har jag nu börjat göra så att den sista lediga dagen innan jobb så fixar jag två olika sorters mat och portionerar ut. Jag väger all mat dessutom för för stora portioner är också min specialité. Så nu har jag biffwok med nudlar och sallad med kyckling eller kalkon för fem dagar framåt. Utöver det så är det jordgubbar och vindruvor och äggmuffins - eftersom mellanmål också behövs. Eller till frukost, som jag känner för. 

Planen är att vara superstrikt med detta fram tills Quarter SM. Jag "lurar" mig själv att det är kortsiktigt och för att vara så redo för SM som möjligt. Min förhoppning är att det då hunnit bli en vana och kommer hänga med hela vägen ut. Känns väldigt bra och jag gillar att ha kontroll. För när jag blir hungrig så tappar jag all kontroll. Nu snackar vi tokhungrig vilket jag blir när jag äter lunch på jobbet och sen inte är hemma förrän sex timmar senare. 

I kombination med detta räknar jag allt jag stoppar i mig. Därför maten vägs också. Det här hjälper mig verkligen och jag har till och med lyckats gå ner i vikt även över bröllopsfesten och midsommar. Då konsumerade jag enorma mängder alkohol ska tilläggas. Alltså väldigt onyttigt med andra ord. Ändå har jag gått ner. Dels tvärvägrar jag godis och chips. Åt några efter bröllopet till frukost haha men inget på midsommar eller midsommardagen. Sprit är så oerhört onyttigt, både för levern och i kolhydrater, men roa mig vill jag ändå. Så inget bakisätande eller nattpizza eller chips på förfesten. Klarade tack vara viljestyrka. Den brukar inte finnas annars. Glad att den är här nu. Bara att tacka och ta emot. 

Kommentarer :

#1: blueslastmagic.blogg.se

Heja Heja! Du är grym :D

Svar: 😘
chrissiep

skriven
#2: KS Horsemanship

Vad duktig du är, grymt!! Har verkligen märkt av problemet att äta skitmat när man jobbar, nu när jag på riktigt jobbar långa pass för första gången i livet. Speciellt när jag jobbar natt, finns ingen som helst ork eller lust att laga mat när jag kommer hem så antingen åker jag förbi McDonalds drive in eller käkar typ tomma kolhydrater och kalorier hemma i form av mackor, bullar, makaroner och annat skit. Förut ÄLSKADE jag snabbmat och tyckte det var det godaste någonsin, jag tycker fortfarande att det är en fröjd att äta vid rätta tillfällena, men nu, för första gången i livet, känner jag att jag har fått nog av det haha. Mättad av skiten helt enkelt! Ska också vara duktig som du och förbereda matlådor. :)

Svar: Tack, försöker i alla fall! Behöver verkligen det här. Jag vet precis vad du menar. Jobbar också natt i vanliga fall 19-07. Jag försöker äta middag innan jobbet och sen ha med mig frukt till typ 00 o sen äta en frukost som kanske mer liknar en middag efter jag varit i stallet på morgonen. Typ vid 09-10. Men jag vet den brutala hungern o tröttheten som slår på morgonen. Då måste det finnas något färdigt hemma! Haha ja, skräpmat är ju himla gott, tyvärr. För min del märker jag dock hur dåligt jag mår efter åt. Men det är som fylla, hinner glömma bort hur dåligt jag mådde :P
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :