AWG 2014

Rent resultatmässigt så var det långt ifrån vår bästa tävling men sett till känslan så gick det riktigt bra! Känner också att jag lärde mig väldigt mycket om min häst. T ex att även om tävlingsdagen är lång så måste jag rida fram ordentligt till första klassen annars är han inte alls med mig. Bättre att inte rida fram något mellan klasserna i så fall. Men till första klass måste jag vara mer fokuserad och rida bort överskottsenergin. Jag får inte glömma hur mycket piggare han blir på en tävling.
 
Trail C
Här blev vi diskade eftersom jag tog två händer på en gång i stort sett. De hann typ stänga bakom oss så såg Dusty monster! Monstret var de lila bommarna vi skulle över... Högst logiskt liksom... Så tog två händer för han ville verkligen inte gå över första bommen. Det var ju liksom redan kört för hade jag försökt på en hand så hade han tillslut vänt över 180 grader och då är man diskad ändå. Sen vill jag inte att han ska tro att ha får göra vad han vill inne på banan. Utan strular han då tar jag två händer direkt. Det kommer löna sig i längden, jag vägrar få en showsmart häst! Sen gick jag över till en hand när det kändes lite mer stadigt. Han var rätt tittig och gasade iväg lite väl men skötte sig i boxen och över joggbommarna. Grinden gjorde han galant och även fattningen. Det blev fel avstånd för oss då jag la honom fel över galoppbommarna och sen när jag bröt av till trav så fick han syn på domaren som satt där! Kände hur hela hästen bromsade upp. Där skulle vi vända oss om och rygga mot dem. Haha, jo tjena. Dusty tokvägrade! Kraschade sönder hela L-et. Tog två händer igen och ville slutföra L-et. Han vääääägrade rygga efter hörnet. Började hoppa runt och lätta i fram. Då ledsnade jag ordentligt och skrek "SLUUUTA". Det var som att han då vaknade upp "oj, är du kvar??" så kunde jag sen rygga rakt bakåt. 
 
Haha de flest var rätt förvånade över min häst efter den ritten. Men hej, det är det här som är spännande med ridning - levande djur! Fick jag mig en läxa att rida fram bättre. Vilket jag gjorde tills nästa klass och det blev en rejäl skillnad!
 
Ranch trail C
Här var min häst och jag så sjukt samspelta! Han gick sjukt sjukt sjukt fint och de missar vi fick var mitt fel! Han släpade som en gud och var allmänt lyhörd och snäll. Stod snällt i ground tien och var bara helt bäst! Ryggade också hur enkelt som helst. Jag tryckte på för mycket i den trånga passagen och på grinden så vi fick onödiga islag. Han slog i rumpan i grinden på grund av mig, suck. I galoppen så spände han sig vid läktaren men istället för att gasa så samlade han sig och gav sig själv till mig vilket jag är så enormt tacksam över. Där kom tilliten och jag är sååååå stolt över det! Vi fick en score på 68 vilket räckte till en tredjeplats. Ritten var verkligen toppen så det var helt enkelt så att de andra var ännu duktigare.
 
Plus på släpa, galopp, rygga. I övrigt 0 på alla andra moment så det enda vi fick minus på var islag. Sjukt nöjd! Fick benlindor i pris.
 
Showmanship C
Ja, vår första debut. Gick väl så där kan man säga. Jag hann typ inte fatta att vi hade börjat innan det var slut haha. Är ändå nöjd över vår insats. Kunde inte gjort det mycket bättre, han gjorde ungefär så som hemma förutom att han faktiskt stod på alla fyra under bedömningen. Jag var för långsam när domaren började gå runt men det blev ändå en fjärdeplats av sex stycken, alltid något. 
 
70 p och check på skritt, skritt+stop och ryggning.
 
Freestyle reining C
Okej, här lärde jag mig en ny grej om min häst. Det finns en reningknapp - tryck för i helvete inte på den!!! Vi gick in, jag tryckte på och sen försvann han! Spenderade första varven åt att försöka återta kontrollen och inte ha en häst som bara gasade och samtidigt skyggade för saker. Högst okontrollerat... Fick sen tillbaka lite kontroll och det kändes bättre när jag kunde både gasa och bromsa. Spinnen såg dock ut som skit och han snurrade hejvilt. Inte vackert någonstans. Inte heller de enkla bytena blev snygga. Nej det var inte någon vacker ritt ändå kom vi trea. Högst oförtjänt med andra ord. Ska testa i framtiden men då rida så som jag gör i en versatile. För det där hetsiga vill jag inte ha!
 
Vi fick +1,5 för kreativitet och slutade på en score på 61,5. Fick hovlack och en borste i pris.
 
Versatile horse C
Här var jag orolig över att han skulle ha samma tempo som i freestylen och att jag inte skulle ha någon kontroll när jag var tillbaka på en hand. Det var helt fel! Jag red som jag brukar, inte hetsigt som i reiningen, och då gick allt toppen. Fick inte riktigt till ökade traven vilket jag inte orkade heller eftersom det blev för skumpigt för ryggen. Grinden gick klockrent men sen var det klurigt att rygga för det var så vansinnigt trångt! Volterna gick mycket bättre än jag hade förväntat mig. Fick minus för att jag försökte stanna innan fjärdekonan vilket jag inte alls gjorde men det måste ha sett ut så tyvärr. En fjärdeplats efter Carro x 2 och Catja som båda är sjukt duktiga, så inget konstigt där alls.
 
Plus på grinden och höger spinn (ja vi kan spinna!) och en score på 64. 
 
Horsemanship C
Här gick han också riktigt bra! Det var en horsemanship som var över hela ridhuset vilket är sjukt ovanligt. Så distansterna var långa och han höll sig ändå väldigt stadig. Inte det bästa vi kan men väldigt bra ändå. Railworket orkade han också hålla samma tempo hela tiden så är väldigt nöjd. Sista traven blev si så där i mönstret för han höll på att ta galopp så det blev lite flängigt men annars gick han toppen. Även om vi bara var tre så är jag nöjd över ritten och känner mig glad över att vi kom tvåa. 
 
Plus på höger spinn (ni ser!!!) annars check på allt utom joggen där han flängde iväg. Fick 72 poäng.
 
Över lag är jag väldigt nöjd med tävlingsdagen. Glad att det bara tog en klass att återfå min fina och lugna häst. Han skötte sig som vanligt sen resten av dagen och är ju så snäll att ha med på tävling. Han ställer upp på de flesta konstigheter utan att ifrågasätta. Verkligen en guldhäst som jag älskar högt! Våra placeringar var helt fair och de andra var helt enkelt bättre än oss. Vi hade inte kunnat göra det mycket bättre utifrån vad vi kan idag. Så nu är det bara hem och träna så att vi kan fightas mot de som är duktigare. Ser fram mot en vinter med massor av träning och finslip!

Kommentarer :

#1: Emma

Tummarna upp för att du tog två händer, hellre fixa än få showsmart häst :) Bra jobbat!

Svar: Ja aldrig i livet att han ska få bli showsmart! Visade sig ju snabbt att de funkade :) tack!
chrissiep

skriven
#2: Elin

Även solen har fläckar - eller vad är det som de brukar säga?
Jag tycker det är väldigt bra att du ser på det så. Tar lärdom av det och kör vidare :)
Intressant att reiningknappen dök upp. Den syntes inte vid genrepet. Han har många strängar på sin lyra din gula herre.

Svar: Haha ja de e väl så ;) äsch, vi var riktigt bra i versatilen o ranch trailen så jag är supernöjd. Vill vi vinna så måste vi helt enkelt bli bättre :)
Nej men de e ju mitt fel också eftersom jag blev hetsig o ville för mkt. :P måste rida som vanligt nästa gång haha.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :