Hur lastar du?

Fick en kommentar från Kristin om lastning och hur jag gör osv. Tyckte det kunde vara roligt att göra ett inlägg om. Roligt för mig i alla fall, haha. Allt med lastning är säkerligen väldigt individuellt och funkar inte på alla hästar. Som den mesta träningen. Jag är inte någon expert på något vis utan det här är vad jag gör med Dusty. Alltså jag har ingen erfarenhet alls av att träna hästar just inom lastning även om jag idag känner att jag faktiskt skulle kunna göra någon nytta som hjälp. Men jag har lärt mig under tiden och därför så är det här inga konkreta "how to do" tips utan hur jag gör med min häst. För oss funkar det.
 
Jag har väldigt tydliga rutiner när jag lastar Dusty. Detta för att det ska bli ett kontinuerligt mönster även om platsen är olika. Det är även bra för mig då jag kan fokusera och göra allt i ordning istället för att stressa iväg och försöka göra alla saker samtidigt. 
- Först så tar jag ner lem och tar bort bommen. Min bom tar man bort helt, den kan inte hänga längs med väggen då det är en lång bom. Så ställer den utanför transporten. Väldigt bra då jag måste öva min häst på att stå kvar utan bom eftersom det är omöjligt för mig att kasta fast den.
- Hämtar Dusty och skickar in honom
- Sätter fast bommen och fäller upp lemmen och fäster ena låset baktill. Varför jag bara fäster ena är för att jag vill fästa honom i fram så att han inte ska få för sig att vända sig om.
- Går runt och fäster honom i transportgrimskaftet och tar bort ledrepet.
- Fäster det andra låset på lemmen och stänger igen gardinen.
 
När jag lastar ur så gör jag allt i omvänd ordning. Han har ju testat att försöka vända sig i transporten, jag har ju 1,5 hästarssläp så han står väldigt brett men inte så brett haha, därför vill jag fästa honom i fram så att han inte får för sig något. Däremot vill jag inte fästa honom i fram om inte bommen och lemmen är uppe eftersom att om han sitter fast i fram och inte kan backa ut så får han panik. Den här paniken över att sitta fast är ju något vi har jobbat på mycket och det går sakta framåt. Däremot kommer jag nog aldrig få bort det helt eftersom det är en flyktinstinkt och jag hinner knappt reagera innan det är över, tyvärr. Nu var det, tack och lov, länge sedan han fick panik!
 
Den här panikdelen gör även att bommen är extra viktig för min del. Han transportgrimskaft är så pass långt att han kan snegla lite i sidled och även ta ett halvt steg bakåt ungefär, ganska kort ändå för så vill jag ha det. Det spelar dock ingen roll för eftersom han känner bommen ta mot rumpan innan transportgrimskaftet tar stop så får han inte panik. Det är när det drar i fram som han blir förbannad och sen panikar. Allt tryck från rumpan går han snällt undan för. Han kan äta ur sitt hösegel och även ha en hink med vatten och dricka ur men kan inte nå nedanför frambommen. 
 
Jag driver alltid in Dusty i transporten, som sagt tryck bakifrån lyssnar han snällt på men slita i fram går fet bort! Tro mig, jag fick hjälp att testa på det viset och det ångrar jag verkligen. Nu kan jag ju skicka in honom istället för att dra in honom. Det enda jag kan göra vid huvudet är att rikta det inåt. De gånger han stannar på lemmen och försöker vika huvudet så rättar jag till det. Man får gärna stå på lemmen och tänka men då SKA huvudet vara riktat in mot transporten!
 
Dusty är väldigt snäll att köra, står stilla och bråkar inte bara för att man stannar vid ett rödljus. Han verkar ha rätt bra balans eftersom det inte märks något när man svänger. Vet en del som kan ha svårt åt vissa håll men Dusty står stadigt jämt. Han står ju också rätt brett vilket passar honom. Så han kan ju kliva ut i sidled om han behöver det. Har förut lånat något släp som varit smalare och då har han inte varit lika positiv till åkandet. Så brett verkar vara hans grej. Tur det med tanke på mitt släp haha.
 
Ja, så här gör jag vid lastning. Utöver det så flätar jag alltid svansen och har alltid boots på alla fyra fötter. Ska jag längre så har jag också alltid benskydd i fram. 

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Åh, fan vad nice med ett helt inlägg! Jag och säkert många fler är innerligt tacksamma för utförligt svar :):) Det är en hel del att tänka på inför transport alltså. Jag känner att jag är mest osäker över alla delar som har med själva transporten att göra med bommar och luckor hit och dit, vad som är en "normal ordning" för att det ska ske så säkert som möjligt, men det är väl som du säger, att alla kör på det viset som passar dem bäst.

Har Dusty åkt transport med någon annan häst samtidigt? I sådana fall, hur gick det? Lite kluven där jag. Känner typ med Kajsa och Lillen som är väldigt tajta, att de på något vis skulle bli lugnare av det att ha varandra. Samtidigt som det blir trängre och kedjereaktioner hit och dit. Men sedan har jag också hört att många hästar blir lugnare i en transport om det ÄR trångt och de inte flytta omkring på sig själva. Och vissa mår bäst när de är helt lösa i transporten. Så hur tusan ska man veta tills man har testat... Det är det läskigaste när man ska få reda på det första gången. Bäst är väl om jag först kan transportträna båda två ett bra tag. Och typ köra små sträckor i taget, lite längre varje gång, runt gården och uppgradera mig till stadstrafik osv. De kanske är jättebra i transporten, har ju som sagt aldrig upplevt mina hästar där. Jag kanske gör en höna av en fjäder utan att veta ett skvatt, men jag analyserar det hellre nog innan än att komma helt oförberedd så det sker en olycka. Nu är bara kruxet att vi står på en gård utan transport och ska flytta inom tre månader. Önskar innerligt att jag hade tagit mitt ansvar och transport-tränat när jag hade chansen, lånat hem en transport och gjort min del liksom. Nu är det too little too late, bara att hoppas att det inte blir skitjobbigt för dem...

Svar: Du får göra dig bekväm först :) kanske börja med att bara gå in och stå. Jag skulle nog föredra att bara lasta en i taget i början. Enbart för att det inte ska bli som min förra - gick bara på med sällskap.
Dusty har alltid bara knatat rakt på in när han åker med andra. Oavsett häst. Han har bara åkt med sådana han inte ens känner och det har gått toppen :)
En annan grej jag gjort är att jag lastat o stängt o sen gett honom kraft inne i transporten. Så han får lära sig att det är rätt nice att stå där instängd :)
De kommer gå bra! Bara att tänka på att försöka sänka din puls o visa att du är bekväm.
chrissiep

skriven
#2: Thea

Jättebra inlägg. Kul att det går så bra nu när ni hittat er grej. Det är bra att föra fram att det inte går att göra enligt en "masterplan" som är lika för alla hästar.

En liten kommentar till KS Western(kommentaren ovan). Mitt tips (har lasttränat både min stencoola unghäst och mitt nervösa "själv" :S). Jag skulle säga att det är bättre att åka en längre sträcka första gångerna och inte bara runt gården. På korta sträckor hinner inte hästen komma till ro i transporten och det kan bli stressande. Jag tränade först bara med att gå in och stå i vagnen, gav mat därinne och sen stängde jag om henne. Hon får vänja sig med att bli lastad och stå en stund innan vi åker. Likaså får hon stå kvar när vi är framme och blir inte urlastad på en gång. Tänk dig att göra transporten till en trevlig, trygg plats som blir eom ev "bortabox" eller "homne away from home". Det kommer gå jättebra :)

Svar: Tack :) o desamma, ni verkar också ha hittat er grej!
Åh så smart, har inte ens tänkt på det att det är smartare att åka längre! Så himla bra när man kan bolla idéer!
chrissiep

skriven
#3: Linda

Intressant inlägg! :)

Svar: Tack :)
chrissiep

skriven
#4: KS Western & Horsemanship

Thea: Ja fan, helt sant ju! Tänkte inte heller så långt. Blir nog bara ett stressmoment om man åker iväg och de får stå och bullra i en minut och sedan ska de ut på en gång. Tack för ännu med tips och hjälp! Hästbloggare som bollar idéer ftw!

Svar: :D
chrissiep

skriven
#5: Elin

Alice är lasttränad sedan jag köpte henne. Mest för att Lucas var svårlastad. Jag ville inte ha det på en häst till.

Egentligen borde jag lastträna mer hemma än vad jag gör nu men eftersom vi är ute och åker så mycket just nu. Det blir förhoppningsvis mer sånt nu i vinter.

Vi har också samma rutiner när vi åker. Öppna bakbommen, stå kvar på rampen, skicka in, stäng bakbommen och lämmen, ta bort grimskaftet.

Alice åker alltid lös i transporten om hon är själv. Det verkar hon trivas bäst med och då kör vi så.

Har dessutom alltid ned en kniv i bilen. Av säkerhetsåtgärd.

Svar: Du har gjort ett toppenjobb med Alice! De är verkligen drömmen så som hon gör när ni lastar :) ni är vår målbild varje gång vi tränar! Ja ni åker ju mycket så då blir de ju träning i sig :)
Har också en kniv men måste köpa en nyare. Den här kan man nog knappt skära smör med :P skulle vilja köpa någon sån där smart multigrej!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :