Måndag



I måndags fixade jag Dustys box så den blev nyårsfin och fluffig. Mycket jobbigare när det är så kallt ute. Tur att det är varmare nu igen. Sen blev det ridhuset. Där var en tjej med flera hästar som precis skulle gå. Hon är supertrevlig, är hopptränare som tävlar mycket och ofta har träningar i ridhuset. Kul att den ena hjälpryttaren, som jag känner sen Svanberga-tiden sa, "nu får vi flytta oss nu kommer en ponny". Sen såg hon att det var jag haha. Min lille skrutt. Ser verkligen ut som en ponny i sällskap av de där stora hopphästarna! 

Skrittade fram för hand rätt länge för jag själv var så kall så behövde komma igång också. Ställde ut två par koner på random liksom som portar att ha att rida genom när jag kände för det. Började rida och då kom en tjej med sin stora häst som hon ville visa för tränaren. De pratade mycket allmänt och jag tycker det är intressant att lyssna på duktiga människor oavsett diciplin. Så mycket är ändå så lika. Få igång bakbenen, ha en mjuk överlinje, använda sig av skolor och tempoväxlingar. Fick även jag beröm för att Dustys hals var fint musklad. För att han bär sig i en bra form. Kul att höra från en utomstående!

Jag och Dusty jobbade i alla fall med att rida genom portarna och stanna mellan och så. Lite precision. Sen snirklade jag även runt dem som en tight serpentin för att mjuka upp honom och få honom följsam. Det var tydligen imponerande tight för de andra haha. Vi galopperade rätt mycket också för att han bara bröt av hela tiden. Så ja, nu är min häst tillbaka! Inte massa extra energi utan precis som vanligt när jag får jobba massor med benen. Här åks verkligen inte häst haha. Han blev rädd för något utanför ridhuset och rusade iväg ett par steg och rent instinktivt så drog jag i tyglarna, stackars Dusty! Sen gick han dock som en Gud! Höjde ryggen som aldrig förr. Knäppis... Men rent allmänt så gick han jäkligt bra. Behöver jobba mer på svängarna i galoppen. Han är lite väl seg ibland. Annars var han toppen och stopparna börjar verkligen sitta bra. 

Kommentera inlägget här :