Pust!

Puh, idag fick jag jobba kan jag lova! Red hela passet utan stigbyglar för att öva på sitsen inför horsemanshipen på söndag. De som ridit min häst vet att han inte är särskilt bekväm i traven, minst sagt. Så bra träning för coren vill jag lova. Långa ben, hålla om med vaderna, stöd i magen och sitta med ordentligt. Gav fin utdelning och Dusty gick riktigt bra! Jag vet att Håkan helst ser att man har så långa stigläder att man bara precis nuddar dem med sulan. Lite väl långa för min smak egentligen. Jag ska ändå försöka se hur det känns om jag länger lädrena imorrn. I alla fall till horsemanshipklasserna kanske jag kan offra mig. 

När man rider själv får man vara sin egna lärare. Jag har ju tidigare varit biträde åt Håkan när han dömt samt att jag har för vana att läsa vad andra också får för kommentarer på sina score sheets. Helt obetydligt VEM det är som får vad för kommentar utan bara för att se vad det är en domare ser. Så idag när jag red tänkte jag på "tårna rakt fram", "inte röra benen det minsta från sitt ursprungsläge", "dra tillbaka stånghandens axel", "inte klämma med knäna", "sänk handen". Pust. Mycket att tänka på! Horsemanship är min favoritgren! Där domaren tittar på mig som ryttare och det ska inte synas hur jag inverkar på min häst. Det är sjukt svårt att försöka få något att se aslätt ut haha. Måste verkligen komma ihåg att inte låta handen jag har tyglarna i åka framåt. Underlättar ändå eftersom jag har min fria hand i samma läge som stånghanden. Men ibland åker den axeln ändå liiite mer framåt. Lite som inte är accepterbart! Sen klistrar man på ett riktigt drygt horsemanship smile så är man good to go! Hittade verkligen ett riktigt bra och kaxigt smile på awg. Känner mig verkligen som "yepp, här är jag!". Precis som det ska kännas. Fake it till you make it!

Kommentarer :

#1: Elin Nes

Jag tycker det är så bra det du skriver. Precis som du säger så ser det så lätt ut trots att det finns så många svårigheter.

Att dessutom utöver det ha en pigg och alert häst efter att stått i line up och visa ens kvalitet på så kort tid.

Svar: Ja det är himla svårt att få det att se enkelt ut! Men det är en rolig utmaning. Jo, det där med pigg och alert skulle vi nog behöva prata med Dusty om... 😉
chrissiep

skriven
#2: Elin Nes

erhm.. Bara att ta till grisfösaren under det utvecklingssamtalet 😜

Svar: Hahahahaha 😂😂
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :