Nsba celebration 2017

Första gången vi åkte på denna tävling. Gillade den skarpt! Så välplanerad och riktigt roligt med massor av tokduktiga ryttare! Är nog den tävling med först rutinerade ryttare jag varit på. En enda miss och det var typ kört att placera sig, skitkul med så hård konkurrens. Första dagen började vi med showmanship i aqha och nsba. Dusty skötte sig och gjorde det han skulle typ. Dock klev han ur varenda turn vilket naturligtvis ledde till en bedrövligt låg score i båda klasserna och inga placeringar. Men några grejer lyckades vi få plus på vilket var kul. Jag vet ju vad som gick dåligt - turnen. Det har vi tränat på massor sen dess och nu verkar han ha fattat att det gäller att stå still hela hela tiden. Vi får se hur det går på nationals. Han var i alla fall följsam och samarbetsvillig i dessa klasser. På kvällen körde vi sen en paid warm up trail där han gick skitfint! Spookade inte för någonting och bara gled omkring. 


Lördagen körde vi aqha green trail där det var oerhört få bommar. Fast vi lyckades peta på typ alla ändå haha. Han var dock följsam och inte ett dugg spooked så känslan var toppen även om ena scoren va dålig. Det var två domare denna tävling och vi kom 7/9 av 17 med 67,5/59,5. Ja, kollar en på scoren kan en ju undra om domarna kollade på samma ritt....

Nsba open trail var naturligtvis mycket svårare och full med massa kluriga bommar. Vi lyckades dock ta oss över alla även om det var svårt. Dusty börjar bli riktigt duktig och det är roligt att vi börjar kunna faktiskt utföra riktigt svåra svängar. Vi kom 9/9 av 17 st med 64/66 i score. Dusty visade sig vara en riktig klippa på serpentiner med travbommar och dansade sig över dessa. 

Aqha amature horsemanship var näst ut och det var ett tight mönster med oerhört korta avstånd. Dusty gick riktigt fint och var verkligen med och kämpade på. Dock fick vi ingen vidare ökad trav för vi hann liksom inte haha. Jag är väldigt nöjd med detta mönster. Vi kom 4/3 av 14 st 76/83+, roligt när lite högre scores börjar trilla in! 

Nsba horsemanship non pro var sista klassen för lördagen och det var ett roligt mönster med stor snabb galoppvolt som övergick i en liten långsam galoppvolt. Lååång sträcka med ökad trav vilket inte är särskilt roligt på min obekväma ponny haha. Dusty gick förvånansvärt bra i galoppvolterna, hemma har jag haft problem att få upp tempot utan att för den skull behöva rubba sitsen allt för mycket men här svarade han toppen. Vi lyckades placera oss 5/2 av 13 st med score 75/86! Jag är riktigt stolt över detta då det är oerhört kompetenta ryttare med i nsba-klasserna. Vi kom sammanlagt fyra i denna klass och så snubblande nära en rosett, det är ju bara 1-3 som får rosett i nsba. Men vi vann lite pengar iaf, alltid roligt. 

På söndagen avslutade vi med tre trailklasser. Först ut aqha senior trail där jag lyckades klanta till det lite och fick brake of gate och vi slog även i en hel del bommar. 7/7 av 9 st och bedrövliga 59/61,5 i score. Men han var väldigt trevlig att rida och skötte sig som han skulle. Det var jag som inte skötte mig. 

Aqha amature trail gick betydligt bättre och vi hade ett bra flyt genom hela banan. Han dansade typ fram och verkade allmänt glad vilket han var på hela den tävlingen. Det gav utdelning iaf och vi lyckade komma 2/1 av 11 stycken och få galna scores på 70/70,5! Så jävla roligt, äntligen. Inte ett enda islag. Konkurrensen var verkligen hård denna tävling. Fick du något klonk så visste du att du inte kunde vinna. Roligt när nivån börjar bli så hög. Är stolt att vi kunde stå med där i toppen! 

Sist ut var nsba trail non pro. 9/9 av 13 st 63,5/64. En fortsatt bra känsla men vi slog i en del bommar denna vända tyvärr. Jag var för ofokuserad och kvar i glädjen över 70-rundorna haha. 

Allt som allt en kanontävling! Är så stolt över min guldhäst som kämpar på och är så snäll att ha med sig. Tänk vad fint han går i trailen. Inte en enda gång i år har han spookat så som han alltid gjorde förra säsongen. Tänk vad mycket det psykiska hos oss spelar in! Jag är så glad att vi lyckas stå oss lite i den hårda konkurrensen och det är fasiken helt sjukt att folk vet vilka vi är. Jag och min lilla ponny. Världens bästa dusty. 




Kommentarer :

#1: Hanna

Alltså det är så himla roligt att läsa om er och era fina resultat. Vilka scores! Ni är så himla grymma, verkligen förebilder! :-*

Svar: Tack snälla snälla 😘
Chrissie P

skriven

Kommentera inlägget här :