2016

Låt oss göra en liten recap vad som hände 2016. 


Vi började året med att tävla på Jälla, allbreed trail, horsemanship och pleasure. Där lyckades vi med att komma tvåa i horsemanshipen efter Boojen och Skip, helt otroligt! 

I maj drog vi på wrx tävling tillsammans med Matilda. Där var Dusty rädd för typ varenda bom han kunde se. Efter jag fick ordning på knäppkusen så sopade han sen banan genom att vinna reining c (som vi ställde upp i som utfyllnad, helt jävla sjukt att vi vann haha) och pleasure och horsemanship på b-nivå. 

Sen blev det en hemmatävling. Vi körde trail c utom tävlan, första gången vi fick en score på 70p! Ja, för 2016 var jag och Dusty uppklassade till b-nivå i trail och horsemanship. Tydligen hade något gått fel i wras system så vi är inte uppklassade till b-nivå i någon gren...


Hur som helst så var Dusty lite skvättig även på roslagsstoppet men det var ändå mycket bättre än han kan vara. Vi kom tvåa i ranch riding och ranch trail och i pleasuren vann vi! Det här var även sista gången vi startade ranch riding. 

I juli åkte vi på vår första Manuela Witt clinic och det var så otroligt givande! Så det har vi fortsatt med och det gör verkligen massor för vår utveckling. Känns även som ens extrafamilj och vi välkomnades verkligen med öppna armar. Manuela utmanande även mina tankar kring vad jag vill göra och fick mig att inse att det var dags att släppa ranch ridingen och faktiskt gå all in på performanceklasserna och därför prova pleasure på rasshow. Vi fick även kritik för den hemska manen och jag tog mitt förnuft till fånga och klippte av den. Så mycket bättre, han blev så prydlig och fin! 

Sen var det naturligtvis dags för quarter sm! 2016 hade de meeting card så vi testade att haltra och det gick ju så klart inte alls bra eftersom Dusty inte är någon halterhäst. Men någon ska komma sist också. Galet tråkigt att bara stå rakt upp och ner tyckte vi båda men mest Dusty haha. I övrigt var han riktigt fin och gjorde förvånansvärt få dumheter haha. Kanske för att jag hade bättre kläm på att ridafram ordentligt. Dusty placerade sig i i stort sett alla sina klasser och vi gjorde debut i pleasure där han faktiskt plockade hem bland annat en tredjeplats! Tävlingen var dock sjukt jobbigt upplagd och jag tittade på hunter som slutade typ 02 på natten. Helt sjukt. 

Strängnäs bjöd på en riktigt trevlig hösttävling där Dusty och jag fick leka klassutfyllnad igen. Denna gång i versatile horse c och där skulle vi hoppa. Höll på att dö haha. I trailen slog vi i allt vi kunde komma över, så det var som vanligt. Tävlade trail c och horsemanship c utom tävlan bara för att få tävla. Dusty briljerade i både horsemanship c och b! Han var verkligen i sitt esse. Även i pleasuren var han grym och vi vann pleasure b. Det var Håkan som var domare och han stärkte mitt ego genom att säga att han tyckte Dusty gjort en fin utveckling och att han tyckte att Dustys självbärighet var riktigt fin. 

I september var det dags för WRUs hösttävling och klubbmästerskap. Vädret var fantastiskt och så var även min guldhäst. Vi körde på stort och vann tre grenar och blev klubbmästare i fyra! Freestyle reining kom vi tvåa i och pleasure, ranch trail och horsemanship vann vi! Dusty var verkligen på topp. Vi testade även showmanship där vi kom på andra plats. Vi testade det eftersom vi skulle tävla det "på riktigt" några veckor senare. Även på denna tävling var Håkan domare och självförtroendet blev än bättre när jag fick höra att vår horsemanship är av en helt egen klass. 

Vi drog på paintchampionatet för första gången och dit kommer vi absolut åka igen! Första gången jag åker helt ensam till en stor tävling men vad gör det när alla ens vänner finns på plats. Dusty körde massa ofog eftersom jag slarvade med framridningen men när jag gjort rätt så ger han ju allt. Vi provade alltså showmanship på rasshow för första gången och det gick riktigt bra. Vilket är otroligt eftersom jag vid det laget enbart hade gissat mig fram till vad vi skulle göra. Bestämde mig där och då att det skulle bli en gren vi satsar på till 2017. Älskar ju ändå horsemanship. 


På denna tävling var det även första gången vi vann på rasshow vilket är galet stort! Horsemanship så klart, vår gren bevisligen. Är så galet stolt över vad vi åstadkommit tillsammans! 

Årets sista tävling var öppna SM i oktober. Vi kvalade i trail, horsemanship, showmanship och pleasure. Sjukt nog tog vi oss till final i alla klasser! I showmanship kvalet kom vi typ femma av 25st vilket är helt otroligt med så lite träning och där var det många riktigt duktiga med. I finalen behövde Dusty bajsa och jag glömde bort att rygga så vi blev diskade. Sånt som händer när en är alldeles för trött. För var det dålig planering på quarter sm så var det inte ens jämförbart med öppna sm, suck. 


Trailen gick mycket bättre än 2015, kände att vi ändå hade koll på vad vi gjorde men det är för mycket klonk och inte tillräckligt prydligt. Men tror vi kom femma och mitt mål var att placera oss bättre än året innan och då kom vi sjua! 

Pleasure var helt galet att vi kvalade, tror vi var sista ekipaget in. Sen var det flera som inte red finalen så vi var fem stycken och vi kom på delad fjärdeplats. Dusty var dock för trött för att orka hålla ett bra tempo. Men jag är stolt över min fina ponny som förut joggade så dåligt att han inte ens fick vara med i en pleasureklass. 

Hormsenshipen gick si så där i kvalet. Han var rätt på och lyssnade inte så bra. Vi kvalade ändå och tur var ju det. Finalen gick mycket bättre och han var mer lyhörd även om han kan bättre. Det gav i alla fall utdelning och vi tog silvermedalj! Kändes riktigt roligt och välförtjänt. Bästa Dusty. 

Vi siktar mot guldmedaljen nu 2017 och ska jobba så hårt vi bara kan för att nå dit! Vi har även gått med i NSBA så kommer starta trail, showmanship och horsemanship där med. Den 29/4 är det dags för första tävlingen och jag är så taggad på att få komma igång igen! 

Kommentera inlägget här :