Wrx cross over 27/5

Senaste tävlingen blev vår första wras-tävling för säsongen. Denna blev hos wrx uppe i Ockelbo. Wrx är från detta är vår nya hemmaklubb inom wras. Känns väldigt roligt och det är en klubb som verkligen satsar på tävling och uppskattar deras tävlingsryttare. Stort gilla på den! Matilda och Docy var också men och vi var på plats vid 09. Sen gick min första klass typ 18 så det var lång väntan haha. Så kan det bli när det är många startande. Det var jäkligt varmt också. Som tur var hade hästarna det svalt och skönt i släpet och stod där snällt och hängde. På grund av värmen kunde jag inte rida fram så mycket. Det fanns liksom ingen ork kvar i mig. Jag kände att det fick vara, Dusty var ju också rätt loj i värmen. Han var dock glad över allt vatten och gräs som fanns i Ockelbo så gick inte direkt någon nöd på honom haha. 


Trail c
Hör höll jag mig till manuelas plan, längde ut tyglarna, drog på mig mitt självsäkra horsemanship-smile och red på min supertrailhäst. Det gav utdelning och enda gången dusty reagerade var på däcket som var stöd åt grinden haha. Där körde jag bara på att skynda mig genom grinden så han slapp stirra på det läskiga. Jag vet att vi är bra på grinden så då kan jag kosta på mig att gasa lite. I övrigt gjorde han fint ifrån sig. Måste ju höja handen rätt rejält med den längden på tyglarna men fastnar inte där uppe utan släpper ner igen när jag fått tillbaka honom. Vi fick en score på 64,5 och lyckades plussa på en hel del! +1/2 på grind, serpentin och jog in i box med vändning. Penaltys som vanligt men färre åtminstone. Vi vann denna klass med 5 ekipage. 

Trail b
I stort sett samma bana men lite fler bommar och svårare moment. Vid bron låg det nu skrittbommar som Dusty blev överraskad av och först inte ville gå över men ställde snällt upp med lite extra påtryckning. Klantade till det totalt i ryggningen, som vanligt suck. Dusty gjorde en galet bra fattning i sista sekund över galoppbommarna. Sjukt hur duktig han blivit på att taxera själv. Älskade häst. Vi fick endast ihop 60,5p pga klantigheter men vi vann ändå då de andra två gjorde lite brytningar av mönstret. 

Pleasure b
Här gjorde jag som alltid när jag rider pleasure. Hjälper honom när det behövs och släpper ut honom på slacken resten av tiden. Han var lite för trött för att orka lopa sitt allra bästa men tyckte ändå han skötte sig bra. Han behöver fortfarande en hel del hjälp men blir stadigare och stadigare. Var helt säker på att Carina skulle vinna då hennes häst går super hela tiden och hon aldrig behöver korrigera så som jag. Men vi knep första platsen även här i en klass på fyra ekipage. 

Horsemanship c 
Ett ganska enkelt mönster där det dock var extremt trångt mot väggen i galoppen. Inget problem för Dusty som samlade ihop sig ordentligt och lopade på. Turnen gick dåligt tyvärr, han stod inte alls helt still men resten kändes riktigt bra. Han var fin även i railworket och gjorde det jag bad om. Domaren tyckte det såg stadigt och bra ut. Vi vann även denna klass där vi var fyra ekipage. 

Hormsenship b
Sista klassen för denna långa dag! Lite klurigare mönster med förvänd galopp och byte. Dusty var duktig och jobbade på fint i den förvända galoppen och gjorde ett snabbt enkelt byte. Missade lite i början och hörnet blev inte så rakt utan mer som en sväng. Ett klurigt railwork med t ex galopp från halt där Dusty också jobbade på riktigt fint. Var väldigt nöjd med honom! Denna klass var vi fyra stycken i och vi lyckades vinna även den! 


Helt galet! Fem vinster av fem möjliga klasser! Hur coolt som helst att äntligen få göra en Grand slam! Dusty skötte sig riktigt bra hela dagen om än lite trött vilket jag förstår till 100 %. En riktig trooper som snällt gick in i transporten och ville åka hem. Vi kom hem till sika vid 02:00 haha. 

Kommentera inlägget här :