Roslagsstoppet 4/6

Skönt med en tävling på nära håll! Jag och Elin tävlade båda på Dusty denna dag. Var rätt otaggad, kändes knappt att det var tävling eftersom det är så nära. Ändå blev det lite för sent, för mycket tidsoptimistiskt av mig, så framridningen blev väldigt kort. Gjorde dock inte så mycket eftersom Dusty var väldigt loj. 


Horsemanship c
Dusty gick helt okej, han låg på skänkeln lite väl men tyckte han skötte sig bra annars. Inga konstigheter alls. Vi var fem i klassen och vi kom fyra. Jag fattade ingenting och funderade över om det var tygellängd eller stigläderlängd som domaren inte gillade. Sen berättade Elin att Dusty tappade galoppen och sen tog fel galopp. Så därför fick vi major fault. Jäkligt typiskt och jag märkte det inte ens. Men då förstod jag ändå placeringen. 

Horsemanship b
Han var fin här med gjorde det enkla bytet toppen. Kunde kommit tillbaka lite snabbare men hade ett bra flyt. Fick check på allt, tyvärr inga plus. Vi kom trea av sju. Så här i efterhand efter jag fick feedback på pleasuren så förstod jag att domaren vill ha en större galopp. Själv är jag väldigt nöjd med hur han gick. Han gjorde precis det jag bad om. 

Trail b
Här startade vi toppen! Lite klonk i de upphöjda travbommarna men skrittbommarna var han toppen vid. Sen galoppbommar och så skulle vi genom tunnorna. Då skyggade han så jag var tvungen att stanna honom och rätta till vägen. Så jävla snopen! Han hade gått mellan tunnorna med Elin i klassen innan och nu så bara vägrade han?! Sen tappade jag tyvärr humöret och sabbade därför ryggningen. Vi drog ihop L:et och där skulle vi sen göra sidepass. Så Dusty fick sidepassa över två bommar men han klarade det på något vis. Jag måste lära mig att rida vidare efter en miss. Nu blev scoren ännu sämre eftersom jag inte kunde hålla humöret i styr. Vi kom femma av sex med typ inget kvar av scoren haha. Aja, det som var bra var att jag inte alls förväntade mig att han skulle vägra så jag antar att han faktiskt tyckte tunnorna var obehagliga. Det kan jag acceptera till skillnad mot när han spookar för typ bommar. 

Pleasure b
Vi var trötta båda två och det dammade som tusan i ridhuset! Men jag släppte ut honom på slacken och gjorde som vanligt. Hjälpte honom när det behövdes och lät honom vara när han gick bra. Han var fin men lite för trött för att verkligen lopa. Vilket ju var bra för domaren var nöjd över att han hade "bättre galopp" i den klassen. Han var jämn åtminstone och kändes lika i båda varven. Annars brukar alltid vänster var mycket bättre men det börjar jämna ut sig! Vi vann denna klass med tre ekipage. 

Roligaste med tävlingen var att träffa alla en känner! Carina och Viveca från wrx var också där så vi höll ihop och hade himla kul med massor av skratt. Härligt häng! Dusty och Elin kom tvåa och trea i sina klasser så det var också roligt. De fick även bra scores! Wrx gjorde bra ifrån sig och vi tog hem vinst i tre klasser tillsammans bland annat. 

Kommentera inlägget här :