Bonfire Star challenge 29/4

Vi började tävlingsåret med att åka på en paint show i Uppsala, Jälla. Lagom långt liksom, bra start. Som vanligt en trevlig och lugn tävling, rätt få med så det blir low key väldigt passande som första tävling för året. I år är jag och Dusty även medlemmar i nsba för första gången! 


Vi började med att longera ur den värsta energin lite grann, mycket välbehövligt och något jag absolut kommer göra varje tävling. Blir ett problem då en inte brukar få longera på wras-tävlingar dock men skit samma det löser sig väl på något vis. Jag borde dock longerat lite mer men Dusty ville ju helst bara kolla vad hans bff Docy höll på med, suck. 

Första klassen vi körde var showmanship. I allbreeden kändes han kanon och gjorde precis allt jag bad om. Tyvärr haha. Jag fick feeling och istället för 1 1/4 varv så gjorde jag 2 1/4 varv. Helt sjukt för dusty stod stilla och pivoterade heeeela vägen! Jävligt bra gjort av honom, jävligt klantigt av mig. Annars så tröttnade Dusty på line upen och ville att jag skulle klia honom på magen haha, så det måste vi öva på. Att bara stå stilla med kedjan på och se snygga ut typ. På grund av mitt misstag kom vi fyra av fem med en score på 65, dock med anmärkning om mitt misstag därför kunde vi inte komma tvåa som egentligen hade gjort annars. 
Sen körde vi nsba showmanship vilket var ett betydligt svårare mönster där Dusty tyvärr trampade om i någon pivot. Överlag lyssnade han toppen där och vi kom fyra av fem i denna klass med en score på 71! Det är betydligt högre konkurrens i nsba och i dessa klasser är vårt mål enbart att göra så gott vi kan, vi kommer inte kunna placera oss här ännu, alla andra är så galet duktiga i nsba-klasserna! 

Sedan på med sadel och dags för trailklasserna. Det blev för lite uppvärmning ändå vilket Dusty visade med att på en gång spänna sig när vi klev in på banan. Knashäst... i allbreeden kom vi fyra av kanske typ 9 på en score av 62,5. Dusty var allmänt spänd men denna gång gick han iaf över alla bommar jag bad om. Men det var liksom slarvigt ridet och en spänd kuse. Vi fick plus på några travbommar dock. I nsba non pro trail kom vi trea av tre och den ritten var verkligen katastrof! Jag gick aldrig denna bana vilket var ett stort misstag! Jag kom inte ihåg vart jag skulle och detta mönster var ju mycket svårare än allbreeden. Så jag red helt värdelöst dåligt och stackars Dusty hade ingen aning om vad jag ville att han skulle göra. Fick så mycket islag att vi fick en score på 40,5 Hahaha så jävla dåligt. Helt och hållet mitt fel! 

Så här kan det se ut när ponnyn är rädd för bommar och helst vill springa hem och gömma sig. 


Tredje grenen blev horsemanship och det är ju mer vår grej. Han var riktigt fin i allbreeden och lyssnade på minsta lilla hjälp. Kändes lite lite för hög i formen men han börjar bli bättre. Jag fokuserade på att hålla ihop min sits och verkligen rida så prydligt jag bara kan och ändå korrigera smått när det behövs. Detta gav utdelning och vi vann denna klass! Det var sex stycken andra med och med en score på 74 så hade jag 4 poäng "till godo" till tvåan. Vi vann en Sverige-grep också! Jag ser inte riktigt vad det står för kommentar i score sheetet men gissningsvis är det att han tappade formen i fattningen åt höger. Det är det enda vi fått minus på, annars V på allt annat. 

Horsemanship-mode!


I nsba horsemanship gick han också superfint men det var svårt och de andra var bättre helt enkelt. Jag är väldigt nöjd över Dusty för han gick så fint han kunde. Vi gjorde inte tillräckligt tydlig stopp mellan första och andra vändningen och sen blev roll backen dålig och även ökade traven fick vi minus på. Men vi slutade på en score på 70 och tvåan hade 71 så vi var nära i alla fall. Väldigt nöjd med hästen i båda horsemanshipklasserna. 

En bra och lagom lång tävlingsdag. Alltid roligt att få träffa alla igen och komma igång med puts och studs! 

Kommentera inlägget här :