Sala spring show 6/5

Första helgen i maj var det dags för en ny tävling i Sala. En endagarstävling med aqha-klasser. Jättetrevlig anläggning och kommer väldigt gärna tillbaka dit igen! Startade med att longera Dusty för att få ur lite överskottsenergi. Han blev dock lite loj att rida, ville inte gå i form eller fatta galopp. Men sen när vi gick in i trailen blev det onödigt mycket fart på honom ändå. Han spände sig och studsade över typ alla bommar. Väldigt flängit och inte alls en bra känsla tyvärr. 


Första klassen var en aqha amature trail. Som sagt var han spänd och tyckte saker var läskigt. Såg filmer sen och det ser inte lika illa ut som det kändes. Men en spänd häst som inte riktigt lyssnade men han tvärnitade i alla fall inte denna gång. Vi kom fyra av nio på en score av 64,5. 

Näst ut var en aqha open trail. Dusty var fortfarande lite spänd men skötte sig bättre än i trailen innan. Han lyfter väldigt högt på benen när han är så här spänd vilket gör honom väldigt obekväm men han slår inte i bommarna i alla fall haha. Så vi lyckades att scora 70 och komma etta av sex stycken! Helt otroligt, fattar ingenting fortfarande. Dusty vann detta fina täcke också. 


Efter lunchen var det dags för horsemanship. Dusty var väldigt motsträvig i formen den här dagen så jag tog mitt andra stångbett som är lite skarpare för att slippa ta så mycket i honom. Det gick åt skogen för då hann jag inte ens tänka att jag skulle krama i tygeln och hästen svarade för snabbt och hårt. Så borde inte ha bytt bett precis innan klassen. All breed horsmenshipen gick okej men som sagt, dumt att byta bett. Det blev väldigt mycket på/av hela tiden. Vi kom trea av nio stycken med en score på 72. 


Bytte tillbaka till mitt vanliga stång iför aqha amature horsemanship. Där gick han väldigt fint. Verkligen lyssnade på minsta lilla grej och vi var väldigt synkade! Mönstret satt riktigt bra och ja, allt flöt på. Railworket gick riktigt bra och det blev till och med utan stigbyglar. Några på läktaren sa att det var väldigt tydligt att jag skulle vinna när de såg alla släppa stigbyglarna. Bara jag som satt helt stilla. Roligt att höra! Det kändes verkligen plätt lätt. Jag kunde krama om lite mer med skänkeln och det enda Dusty gjorde då var att samla sig mer. Vi kom alltså etta av sex ekipage på en score av 79 och fick V på allt förutom 360 vändning där vi fick + på båda! Bästa hästen. 




En rolig tävling om än vi kände oss lite off från början. Elin var med och groomade så vi hade bra sällskap hela dagen! 

Kommentera inlägget här :