Awg 2015

Det blev en lång och regnig dag igår kan jag säga. Dusty var en klippa och skötte sig bra. Vägrar rida fram i skitväder men som tur var var det så dåligt så alla fick rida i ridhuset. Galopperade massor med honom och det var bra att ha freestylen först eftersom han var lite spänd. Men efter den klassen var han lika cool som han brukar vara. Så jag var väldigt nöjd med honom. Förutom att han vägrade gå på släpet på vägen dit. Fick lina in honom?! Var så jävla arg just då. 

Freestyl reining 
Första klassen är freestyle och åter igen förstår jag inte varför jag ger mig in i detta. Jaja, imorrn ska det regna så det här blir uppvärmingsklassen. Jag hatar regn, vägrar värma upp ute i det... Så har mest den här klassen för att kunna rida igenom honom bland allt "läskigt". Här är målet egentligen bara att hinna göra alla moment som man måste göra. Ska även TA DET LUGNT. Något jag har sjukt svårt att göra i denna gren. Hellre för långsamt än för snabbt. Jag måste komma ihåg det. Vi kan inte flasha så ingen idé att försöka heller. 

- nej, nu ska jag sluta med att tro att jag är en reiningryttare. Han gick dåligt där. Ville inte spinna eller göra enkla byten. En gång bytte han av sig själv. Då ruttnade jag och red ihop honom mer och då var han med på noterna. Kom trea av typ sex och blev klubbmästare. Men är inte direkt nöjd över vår insats. 

Horsemanship
Ett lite märkligt mönster med höger fattning ur en vänstersväng. Ett svårt moment för oss båda. Måste verkligen vara tydlig med mina hjälper. Målet är ändå topp tre, det är en av våra bättre grenar. Vill få till alla moment så bra det bara går. 
- långt mellan alla koner, väldigt konstigt. Dusty gick jäkligt bra och jag drog på mig ett riktgt drygt horsemanshipsmile hehe. Han vart lite loj i vändningen och höll inte riktigt formen i den ökade traven om jag ska vara petig. Men är annars riktigt nöjd över ritten. Railworken var så kort så hann knappt reflektera över den. Vi vann, förvånansvärt, den klassen! Tror vi var typ över 10 startande ändå. Fick 77 poäng med tre poängs marginal till tvåan. Riktigt stolt och förvånad, trodde tvåan skulle vinna. Enda felen vi fick på papper var att jag hade skänkeln något för långt fram och att jag trampade om sadeln lite grann. Måste varit efter vändningen, en onödig olat. Vinnare och klubbmästare, så stolt!

Pleasure 
Här kör vi på ba. Inte så mycket att tänka på. Ska försöka kunna ha lite längre tyglar den här gången. Beror på hur han känns. Måste komma ihåg att tycka på lite mer i höger varv så att jag får lite bättre kvalité i den. 
- vänster varv gick så bra! Han var sjukt fin i alla gångarter åt det hållet. Höger var sämre men inte värsta sorten. Dock sprang han på lite mer åt det hållet. Fick fin kritik av domaren som sa att vi var "mest jämna i vår ritt och att han behöver komma ihop sig lite till och sänka farten men att vi var ett väldigt trevligt ekipage". Kom trea av typ sex och blev även klubbmästare även här. 

Trail
Svår bana med massa konstiga grejer. Ska bli spännande att få gå mönstret på riktigt. Top tre vill jag även här. Vi slår i för mycket men vi kan ändå göra saker snyggt nu för tiden. Plussa på grind och bro! 
- banan var ännu svårare i verkligheten. Däremot gjorde Dusty exakt allt jag bad om. Jag gjorde fel i både skrittbommarna och första travbommarna men han gjorde precis som jag sa och vi fick massa islag. Sen resterande bit är jag riktigt nöjd med! Ryggningen, grinden (där domaren av någon anledning ville att man öppnade så lite som möjligt) galoppen allt det satt riktigt bra. Så nöjd med honom. Kammade hem en tredjeplats även där. Hann tyvärr inte fota scoresheetet från de tre sista klasserna. 

Ranch trail
Måste fan träffa kossan! Har tränat massor nu ju. Inte för att jag alltid träffar hemma men ändå haha. Plussa på släpa grind och bro. Det är vi asbra på! Top tre även här. 
- märklig domare som ville att ranch trail skulle gå snabbt till. Jag var högst icke-imponerad när vi gick banan med domaren... Försökte göra allt snabbt vilket gjorde att jag sabbade ryggningen och backade Dusty rakt in i grinden. Tur han inte brydde sig ett dugg. Träffade kossan till hälften i alla fall. Galoppen tog han också utan problem trots att det var så sjukt trångt. Kom femma av typ sju. 

Ranch riding
Vi är stående mästare i denna gren. Eftersom den bara varit med 2013 haha. Vi får göra vårt bästa för att försvara den titeln. Ska verkligen försöka få till den ökade galoppen denna gång. Har dock inte ens testat mönstret så vi får se hur det går. Vi kan vara riktigt bra även här! Annars hade vi aldrig haft en brons medalj ändå. 
- första gången jag är riktigt irriterad över en bedömning. Jag har inte sett scoresheetet men jag fick typ 55p eller nått sånt. Bedrövligt dåligt! Jag är jättenöjd med ritten. Det enda som gick dåligt var bytet där vi tabbade oss rejält. Domare sa något om att många red för "fint o långsamt". Ranch klasserna är för att locka cowboys från rancherna och det ska inte vara så prydligt och fint. Bull shit känner jag då ingen av de amerikanska domarna gav mig minus pga vår hastighet eller "prydlighet". Ja, jag låter sjukt dryg när jag skriver så men jag verkligen irriterad över det. Kom liksom på en sketen åttonde plats?! Andra som såg vår ritt tyckte i alla fall att vi gjorde jättefint ifrån oss och jag är riktigt nöjd med ritten. 

Vann bland annat en filt värd ca 500:- och en pad värd 1500:-. Lämnade tillbaka den vita rosetten i ranch ridingen, annars är detta gårdagens skörd. 

Förutom freestylen och resultatet i ranch ridingen så är jag riktigt nöjd med dagen. Dusty var duktig och skötte sig bra. Han vart trött på slutet och ville inte att varken människor eller hästar skulle komma i närheten. Men idag när jag kom till stallet så mötte han mig i hagen och var åter igen redo för nya äventyr. Älskade häst.


Kommentarer :

#1: Elin Nes

Jag missade stora delar av tävlingen men hann iallafall se ett par av dina. Det är så kul att det går så bra för er och att ni blev klubbmästare i flera grenar. Ni är helt klart mina idoler :)

Stort grattis och stor kram 💖

Svar: 💜💜💜 tack fina du!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :