Dag fem

Började lördagen med att rida fram ordentligt. Vilket visade sig vara väldigt välbehövligt. Det var fritt fram inne i ridhuset som tur var. Dusty visade sin sämsta sida och var rädd för allt. Så vi red massor vid staketet, förbi restaurangen och vid läktaren. Runt, runt på volt för att han skulle inse att det inte var farligt. Envisa häst! Gick sen fint några varv för att sen kasta sig åt sidan så jag var på väg att få käka grus. Suck!!! Fattar inte varför han blir så där när det inte ens är tävling? Uppvärmning med alla andra hästar och han ska spooka för papp? Vi nötte vidare och sen när vi var tvugna att gå ut så galopperade vi ännu mer på utebanan. Tills dess att han inte ville öka farten längre. Då galopperade vi lite till och sen var han med mig igen. 

Första klassen var trailfinalen. Jättesvårt mönster som inte heller fick plats på samma sätt som på skissen så det var lite krångligt när man först bara kollade. Sen fick vi fem futtiga minuter att gå banan eftersom det redan låg efter i tid. Det var synd, borde inte straffa oss ryttare att banan inte var klar i tid. Men men, nu var det så. Sjukt mycket bommar som sagt och lite tid så fick stega snabbt. 

Dusty gjorde boxen klockrent! Har aldrig fått så fint flyt och då var boxen jätteliten och med 1 1/4 vändning i. Är galet nöjd med den. Fick till och med +1/2 där. Grinden gick bra sen ville han inte riktigt över skrittbommen men jag kickade till och sen skötte han sig! Första galoppbommarna började bra men jag kom för långt ut så missade en. Massa klonk också. Traven gick okej, studsade som fan men lät Dusty sköta allt själv. Ryggningen gick asbra och även fattningen i chuten. Sen blev det pannkaka igen då vi hade noll koll på galopptrianglarna haha. Fick brake of gate flera gånger tyvärr. Trav serpentinen gick bra och bron var han misstänksam mot vilket gjorde att vi fick +1/2 eftersom han tittade så noggrant på den hahaha. Vi kom 9a av 11 stycken. Jag är faktiskt nöjd ändå. Det som var svårt klarade vi inte men det vi kan fungerade riktigt bra. Nu ska vi trimma massa olika konstiga bomkombinationer tills nästa säsong. Från kvalet slog vi ändå ut 15 personer. 9onde bäst på vårt första öppna SM får jag allt vara nöjd över. I alla fall med tanke på mönstrets svårighetsgrad. 

Efter det var det horsemanship och han kändes väldigt fin i collectingen. Fick vara lite tuff på honom för att sen kunna mjukna helt inne på banan. Jag hade en helt klar bild vart jag ville ha alla koner och det gick skitbra. Sista svängen ville jag hamna rakt på diagonalen, så blev det också. Men det var kanske inte exakt så man skulle göra för typ ingen annan gjorde så haha. Hur som helst så gjorde han ALLT jag bad om på exakt rätt ställe. Tyvärr missade vi helt på båda 180 vändningarna. Den ena fick vi jättemycket minus för och jag tror att han vände arslet också. Synd, för vi kan göra snygga vändningar. Däremot fick jag plus på bytet! Haha helt sjukt, jävligt nöjd över det ska jag säga. Railworket blev åt vänster och jag var lite smart. Joggade in efter två långsamma hästar så vi var tvugna att ligga på innerspår. På så vis hade han trygghet av de andra hästarna vid långsidan han tidigare var rädd för. Han gick bra i joggen och sen lopade han som en Gud! Gick så jävla fint och långsamt. Är hur nöjd som helst, förutom vändningarna, och vi kom 7a av 10 st. Synd på vändningarna, annars hade vi kommit högre upp. Men jag känner annars att vi var så bra vi kunde och de andra var helt enkelt bättre. Fick ändå check på en hel del så är jättenöjd. Vi kom ju sjua även i kvalet där vi hade rätt höga poäng så det kändes rimligt att det här var ungefär vad vi kunde uppnå. 

Kommentarer :

#1: Elin Nes

Ni är så duktiga :) Sjukt svåra mönster och hårt motstånd 💖

Svar: Tack 💜 jag är riktigt nöjd faktiskt. Vissa av de här människorna har jag ju kollat på o typ tänkt "wow". Idag känner jag till o med flera av dem o kan ibland vinna över dem. Helt sjukt!
chrissiep

skriven
#2: Anonym

Grattis till alla prestationer! Grymma ni är!! Hade gärna velat vara där, men såg lite på livestreamen haha😂 //Rebecka

Svar: Tack snälla 😊
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :