Lektion

Jag och Cattis tog med våra gulingar in i ridhuset medan regnet värkte ner. Carro höll lektion för oss båda och det blev trail även idag. Lite galoppbommar och även rida genom boxen i trav. Tyvärr ingen boxvändnin på denna tävling, annars är det ju en av Dustys bästa grejer. Galoppbommarna tycker dusty är alldeles för roliga just nu. När jag släpper honom så gasar han järnet och studsar över dem. Så kan vi inte ha det på tävling så jag får tyvärr hålla honom lite och inte ge honom tygeln. I vanliga fall så ger jag eftergift över bommarna så att han ska sköta sig själv. Det är därför han nu mer är så duktig på travbommarna. Men när han är så här glad på bommarna så tar han inget avsvar utan bara kastar sig hejvilt över dem så fort han kan. Så jag får bromsa honom lite just nu. Så tränar vi vidare hemma på att han ska kunna gå på långs tyglar även över galoppbommarna. 

Trava runt och genom boxen var han sjukligt bra på. Alltså jag kan verkligen se och känna hur han har förbättrats. Avståndet i boxen är i längsta laget för Dusty. Han skulle kunna få in tre steg istället för två men tre är så onödigt riskabelt att lägga in. Så det är bättre att han länger steget i boxen. Så häftigt att känna att han kan göra det själv. Tanken var att ha ett bra joggtempo och sen över boxen öka lite på längden och sen tillbaka i jogg. Dusty klarade allt detta på egen hand. Vi joggade mot boxen, jag gav honom eftergift, han tryckte på och längde steget och direkt efter behövde jag inte göra något utan han föll självmant tillbaka till jogg igen. Alltså så häftigt att känna! Han är ju grym. Världens bästa häst. 

Kommentera inlägget här :