Tisdag lektion


Min guldhäst!

Igår var det dags för lektion igen! Alltid så roligt att träffa Carro. Lilla Tessla var med och Dusty fick en puss av den lilla taxen hihi, gulligt. Planen blev horsemanship och Carro ställde ut till mönstret till open doors. Det blir första och sista gången vi gör mönstret innan tävlingen, annars lär han sig det, trots att jag bara gjorde det en gång. Åter till det strax. 

Vi började värma upp och Carro sa att det är dags att trappa upp ytterligare lite till. Dustys galopp och trav har verkligen förbättrats och han orkar bära sig mycket bättre. Nu ska det dock till ännu mer kvalité. Eftersom man alltid alltid kan bli ännu bättre! Han tenderar att bli lite väl flack, mycket bärigare än tidigare men inte så pass rund som man vill ha honom. Kan han runda sig mer kommer han få en mycket bättre kvalité och kunna gå långsammare på längre tygel. Så vi började jobbet med att höja ytterhanden och verkligen driva driva driva. Enbart med benen, resten av kroppen ska vara helt stilla och låren måste vara helt avslappnade. Naveln måste peka inåt, annars tror han att det är ett byte och jag måste sitta lika mycket på båda sittbenen för att kunna jobba honom rak och inte diagonalt. Mycket att tänka på och jobbigt jobbigt jobbigt. Dusty kämpade på och samlade sig som en tok och jobbade för att göra rätt. Han vart svettig men väldigt nöjd, såg avslappnad och glad ut. Det var ett roligt och tufft jobb som visade resultat på en gång. Mycket luftigare trav och galopp efter det. Viktigt att veta är att detta jobb passar bara om hästen redan är så pass stark i kroppen att den redan har en bra galopp. Det är liksom inte i den här änden man börjar träna galopp i! 

Sen testade jag mönstret i enbart trav för att få in vägen bra. Även för att han inte ska veta vad vi gör. Sen när vi skulle göra i galopp så var fattningen mellan två koner och första gången hann jag inte räta upp honom ordentligt så det blev fel galopp. Sen blev det fel tusen gånger till! Lite som att han visste "vid konerna ska vi göra nått, jag vet det, oj hon säger att vi ska galoppera jag tar bara en galopp". Han lyssnade inte på vilken skänkel jag la till. Oavsett vart jag annars fattade galopp så blev det superfina fattningar i rätt galopp. Men inte mellan konerna. Snacka om fix idé! Tillslut så stannade jag honom mellan konerna, snopen häst det var ju inte alls det som skulle hända där ju?! Flyttade bakdelen och sen bort honom från högerbogen och så fattade han rätt. Nästa gång lyssnade han fint och tog rätt galopp. Haha ibland kan jag börja undra alltså. Därav inte rida mönster... 

Så himla nöjd med lektionen och nu börjar vårt jobb för en bättre galopp. Så kanske vi kan vara med i lite fler wras pleasure-klasser. 

Kommentarer :

#1: blueslastmagic.blogg.se

Ni är så himla duktiga! Sliter som djur och det ger verkligen resultat. Ska bli kul att se honom :D Nu när han har biffat sig lär han ju röra sig på ett helt annat sett :)

Svar: Tack <3 Dusty tycker vi jobbar lite väl hårt ibland ;) så kul att du kommer o rider!!!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :