Tisdag-fredag

Lite recap då!
Tisdag:
Jag tog med Dusty till ridhuset och jobbade honom på linan. Vi övade på övergångar och lope på liten volt. Jobbigt och givande. Han blir stadigare och stadigare och kan verkligen samla sig ordentligt. Han är riktigt duktig och gör fina fattningar. Har fortfarande svårt för att komma ner till trav, det kommandot sitter verkligen inte haha. Sen hade vi mysstund tillsammans. Borstade och fixade flätorna. 
 


Onsdag:
Hade på tränsbettet och tränade på galoppen. Han var riktigt trevlig på tränsbettet, inte alls så hängig och motsträvig som han har varit förut. Det verkar ha släppt lite nu, så himla skönt. Kunde jobba med slacken och även lira lite grann med fingrarna bara för att mjuka upp honom, inget huvud i taket eller hängande. Visst blir han tung ibland men det släpper väldigt snabbt, inte alls som tidigare. Och spinnen! Asså vet inte vad som hänt men åt höger är han så himla duktig just nu! 
 


Torsdag:
Pappa var med och jag hade båda hästarna med mig. Övade på upphöjda skrittbommar vilket gick förvånansvärt bra med Dusty. Han kändes otroligt stabil och trevlig på stånget. Vi övade även lite på att bara rulla på spåret och han bär sig så fint och håller fokuset hela vägen varv efter varv. Det är så roligt att rida honom, han är så fin ju! Älskade häst. 
 

Jack och jag jobbar vidare på galoppen, försöker hitta ett bättre flyt men det är svårt att få till en bra rytm. Han var annars glad och tyckte det var roligt med det mesta, öppna och sluta börjar bli bättre och bättre i traven nu. I slutet så skulle jag skritta av med Dusty som handhäst. Såg att Dusty hotade med bakhoven mot Jack så daskade till Dusty med repet. Vad hände? Jo Dusty sket i det och Jack blev tokrädd och drog iväg åt andra hållet mot vad jag lutade mig mot. Så sadeln följde med mig och jag gled långsamt av i backen. Hann till och med tänka "jaha, nu druttar jag av, typiskt". Så jag och Jack hade lite repviftar träning sen. Går ju inte att han ska vara så rädd för repet liksom. Jag vill att en häst ska bete sig som Dusty - om ett rep viftas men människan är inaktiv så rör man sig inte, är människan aktiv så går man dit den ber om, undan från repet. Inte sprätta iväg som ett popkorn för att det är läskigt och livsfarligt...
 
Fredag:
Även idag var pappa med. Jag och Dusty drog på stånget med romalen och övade på ranch riding mönster 1. Eller ja, en gång gjorde vi det i alla fall. Övade på att öka och minska traven och galoppen. Måste få till bra nyanser för att det ska synas i mönstret. Sen testade vi hela mönstret en gång och han gick riktigt fint. Gjorde ett jättefint och lugnt enkelt byte. Man får ju göra enkla i ranch riding så det kommer vi köra på. Skitbra kändes det. Var lite vingligt först med romalen men hittade snabbt balansen även i den fattningen av tyglar. 
 

Jack blev longerad och sen ännu mer repträning. Gick bra och han fick slå på hjärnkontoret. Jobbigt att tänka! Haha.

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Så söt första bilden, ser ut som tvillingar nästan :D

HAHA, I know the feeling att man hinner tänka under fallet och typ analysera stunden lite grann innan man faller i backen. Har bara ramlat av två gånger men det var under samma ridtur och andra gången visste jag att det skulle ske så man var liksom närvarande hela tiden haha...

Svar: Ja de är gulliga, kommer o möter mig båda två, hungriga haha ;)

Ja men exakt så :P oj, jag har ramlat av massa gånger haha.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :