Måndag


På bild en högst icke avslappnad häst...

I måndags tänkte jag ta vara på solen och red ut med dusty. Det började bra och han knatade snällt på. Sen kom vi ut på Mellingeholm och så fick han syn på en fux långt borta och frös fast i marken. Vi kom ingenstans! Helt stel och helt omöjlig att få kontakt med. Suck. Höll på rätt länge men ingenting hjälpte så fick hoppa av och leda honom. Sen kändes han mer avslappnad och då hoppade jag upp igen. Travade iväg för att hålla honom igång liksom. Kändes helt okej tills han plötsligt tvärnitade och vände. Vilket jag inte gjorde haha. När jag låg på marken så såg jag en hund, det var den som hade skrämt dusty antar jag. Så sen var han som en fiolsträng. Försökte jobba honom från marken men han ville verkligen inte lyssna. Så började böja nacken och kräva att han gav efter. Det tog lång tid men tillslut började han använda hjärnan! Blir så jävla irriterad när han är så här onåbar. Slå på hjärnan! Vill jag skrika, men det hjälper ju inte. Det är min uppgift att träna honom så att han inte blir så här, jag har tränat för lite helt enkelt. Så det mest att jag gick hela vägen hem. Hoppade upp en gång till men sen såg jag att hunden var på väg tillbaka och dusty fröst fast igen så hoppade av och ledde honom hela vägen hem. Övade på att backa och inte gå förbi min axel. Det funkade bra och han höll sitt tänkande igång. 

När vi kom hem så släppte jag honom i paddocken och ja, så här såg han ut i flera minuter. Sprang som en tok! Han hade väldigt mycket överskottsenergi kan vi säga. Inte så konstigt att han var så på tårna. Min lilla mupphäst haha. 
Snyggt blåmärke fick jag också!

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Trökigt när man har såna dagar, men lärorikt i längden antar jag. Måste bara säga, vilket fint uttryck "som en fiolsträng" haha. Aldrig hört det förut men det kändes logiskt och fint på något vis.

En fråga, när såna här saker händer dig och du åker av, blir du någonsin rädd så du förblir lite oskäker resten av passet/ridturen? Alltså inte skrämd av den plötsliga flygturen men att du får lite klump i magen, typ. Att det påverkar er utveckling tillsammans senare? :)

Svar: Alltså på något vis blir jag inte så rädd ändå. Just eftersom det är dusty. Däremot är det ju negativt för mig eftersom jag redan inte gillar att rida ut eftersom sånna här grejer kan hända. Så både ja och nej. Inte just den ridturen för jag blir mer bestämd o går väl på adrenalinet. Däremot blir jag lite för vaksam nästa tur oftast. T ex blev han skrämd av en joggare förut som kom bakifrån o därför tittar jag bakåt lite väl mycket nu för tiden. Men jag är medveten om mitt problem o försöker jobba på det ändå :) men nej, han ÄR en trygg häst o det vet jag innerst inne. Så för hans skull försöker jag stänga av känslorna när jag rider ut.
chrissiep

skriven
#2: Elin Nes

Aj aj aj aj! Tur att det inte var lika allvarligt som förra sommaren. Vårkänslorna svallar kan man säga :) Jag längtar efter ljuset på kvällarna, så att man kan trimma ute på grusvägarna.

Svar: Närå, inte ens i närheten :P snart så, blir bara ljusare o ljusare!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :