Utrustning

Satt och läste på Linn Olssons blogg angående att hon ska åka på en pay n ride och undrar vad hon ska ha på sig. Nu kan jag inget om reglerna i dressyr men jag tänker spontant att jag hade velat att det skulle kännas som en riktig tävling så mycket det bara går. Alltså dra på full tävlingsutrustning på både mig och häst. Sen förstår jag att det kan kännas märkligt att komma kittat till tänderna på en träningstävling men ändå. Det blir svårt att träna på att tävla om man inte gör det så lika som möjligt. I alla fall hästens utrustning. 
 
Tävlingstränset för stångbettet (ej till ranchgrenarna)
 
Nu har jag inte så stor skillnad på min utrustning när jag tävlar. Jag använder mig av samma stång som jag har till vardags och även samma tyglar. Det enda är själva tränset som har mer silver men annars är även det ett enöras. Sadeln är densamma, slänger på ett par snygga showstigbyglar bara. Padden är annorlunda dock, men jag har använt den tidigare till vardags så egentligen samma ändå haha. Min memoryfoam-pad är ju så stor så man kan inte ha en filt över så därför byter jag ut den. Sen inga benskydd på tävling, det är väl den större skillnaden för jag rider nästan alltid med benskydd hemma. 
Vardagsoutfit
 
Själv så klär jag mig naturligtvis annorlunda på tävling än hemma haha. Fast jag rider ju i jeans till vardags också så inte så stor skillnad. Har samma typ av boots både till vardags och till tävling. Däremot har jag hört att man ska träna med hatt hemma för att en del hästar förknippar hatt med enbart tävling och blir då showsmarta. Vet inte om det är så, inget vi har problem med. Hemma rider jag nästan alltid med hjälm och på tävling alltid med hatt, förutom när vi körde freestyle reining.
 
Det är ju endå en stor del av att tävla att få klä upp sig och sin häst och glänsa lite extra just den dagen, det tycker jag hör till och är tjusningen med att tävla. Jag förstod inte det från början utan tyckte liksom att bara man var där och presterade så var väl det kul. Visst är det så, prestationen bedöms men det ska även tilltala domarens öga. Är du riktigt prydligt groomad så kanske du sticker ut lite extra och blir ihågkommen, det ger en god inverkan på presentationen av er som ekiapge. 

Kommentarer :

#1: Elin

Skulle också klä upp mig och hästen som om det var tävling på riktigt, man vill ju endå ha den där tävlingskänslan :)

Svar: Ja håller med :) kanske inte värsta blingigaste skjortan men annars så :)
chrissiep

skriven
#2: Charlie

Kul inlägg 😊 jag tycker detta med utrustning är grymt kul och är värsta pryltoken... Men med 0 förmåga att matcha det snyggt 😜

Svar: Tack :) åh ja, köpa saker till hästen är ju så kul! Synd att man inte är miljonär ;) haha, äsch har man bara snygga saker så matchar de, typ ;)
chrissiep

skriven
#3: Thea

Jack Brainard som gjort boken "western training theory and practice" skriver "The only difference between our everyday tack and our show tack is the saddle soadp used to clean it up".
Klart man ska piffa till det men hästen ska ändå gå med det den är van att ha på sig kan jag tycka. Gäller väl framförallt sadel och bett.

Svar: Kloka ord! :) jag håller helt med. Visst är drömmen en showsadel med extra mkt silver men då ska även den passa lika bra som min vanliga.
chrissiep

skriven
#4: Elin

Nu tillhör ju jag skaran som gärna tvättar och groomar hästen inför den typen av utflykter. Nu när vi är redo för det är det alltid SHOWTIME. Mycket för att alla genrep är bra och för att det för mig är halva grejjen att vara piffad och visa upp oss. Jag har i princip alltid samma utrustning hemma som på tävling. Den är förstås extra putsad och smord för sakens skull. Det enda som skiljer sig är padden, precis som du gör.

När Alice var liten så åkte vi helt ogroomade och smutsiga i vanlig grimma på pay n ride för att se oss omkring. Då ville jag inte lägga på ett ytterligare moment och ev extrapress. Så det är nog lite beroende på vart man är i utbildningen.

Svar: Haha ja du putsar till o me grejerna, jag måste också börja göra det tror jag. Inte bara till nationals :P

De har du förstås rätt i, klart de skiljer om man har en yngre häst. Du är så klok Elin :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :