Quarter SM -15, lördag

På lördagen vankades det tre stycken trailklasser. I alla stegade jag noggrant och försökte verkligen planera min väg och hur jag skulle kunna få mest ut av banan. Red fram ordentligt men kunde nog ha ridit fram ytterligare lite till. 
 
All breed trail
Här var han lika spänd som första klassen dagen innan. Han ville inte gå över skrittbommarna och bron?! Då tappade jag verkligen humöret på honom. Han är INTE rädd utan han har bara gått och blivit showsmart den jäkeln. Så på med massor av ben och bestämde mig för att jag tänker INTE ta två händer utan du SKA runt den här banan. Han var spänd hela tiden men gjorde allt. Dålig galopp, eftersom han skyggade för tältet åter igen sen rusade han över resten av de galoppbommarna. Han var verkligen inte med mig. Vi fick bedrövlig mycket minus eftersom han slog i allt som gick att slå i och det såg inte vackert ut. 
Resulat (enbart en domare i all breed): 14:e/16, 46p, fick åtminstone 0 på boxvändningen och grinden, alltid något.
 
Efter den klassen insåg jag att det var dags att byta taktik. Bevisligen fungerar inte vårt vanliga upplägg längre och han ska ge fasiken i att bli showsmart. Så jag började rida väldigt mycket i collectingen. Alltså massor av öppna, sluta, counter bend, skänkelvikningar. Satt också på två händer en del och talade om att han måste gå i form och han fick inte en minsta lilla chans att inte gå perfekt. Sen kunde jag sätta mig på en hand och tala om att: inne där på banan, där rider jag mjukt och du slipper jobbiga övningar. Det här fungerade verkligen så nu tror jag att jag har hittat en lösning. Ska bli spännande att testa detta på kommande tävlingar. Jag vill inte behöva slösa en klass på att han ska spooka och fjanta sig. Det är inte okej när man är så gamtätal som Dusty faktiskt är och har varit på så många tävlingar som han har. Spelar ingen roll att det mest är mindre tävlingar. Han har många i bagaget och han ska inte spooka för en bom, det är inte okej.
 
Green Trail
Nu var han mer med mig och jag var mer redo att rama in och rida tydligt. Han försökte tveka på bommarna vid bron igen men tji fick han för jag var redan redo. Sen gick han helt okej genom resten av banan. Inte jättebra men inte bedrövligt dåligt åtminstone. Han kunde varit med avslappnad men det var åtminstone godkänt. 
Resultat April: 7:a/16, 62,5p, 0 på bommar+bro, grind, ryggning, travserpentiner med bommar
Resultat Casey: 6:a/16, 63,5p, 0 på bommar+bro, grind, ryggning, travserpentiner med bommar
 
Amature Novice Trail
Exakt samma mönster som green trailen och nu kändes han ännu mer med mig. Att det ska behöva ta tre klasser dock, inte okej. Lite för slarvigt ibland men mycket bättre. Score på åtminstone 65 vill jag ha nu mer. På sånna här tävlingar måste man ligga vid 70 för att ha en chans, så vi har en bra bit kvar. Han var i alla fall lugn och lyssnade riktigt bra. Så det kändes som ett bra avslut på dagen.
Reultat April: 5:a/10, 65p, 0 på bommar+bro, grind, ryggning, travserpentiner med bommar
Resultat Casey: 6:a/10, 63p, 0 på bommar+bro, grind, ryggning, travserpentiner med bommar

Kommentera inlägget här :