Lektion


Dusty hängde vid grinden idag. Lilly har varit bortrest ett dygn och Dusty tycker det är extremt tråkigt. Matte tycker det är bra att han kan va ensam ibland faktiskt! 

Idag red vi lektion. Denna gång med ett stång med fasta skänklar och medium port. Ett stång vi ska träna på tyckte Carro. Passade oss bra att ha att varva med. Vi övade på tighta skrittbommar och hur jag ska få honom att inte sova över dem hehe. Sen fick jag rida med bara en tygel och göra serpentiner mellan koner på en volt. För att få honom mellan mina skänklar och inte använda handen så mycket i onödan. 

Sen skulle vi rida som en liten bana med skritt-, trav- och galoppbommar. På världens slack och inte röra tyglarna. Det gick riktigt bra. Mitt problem är inte att svänga utan tyglar, det gör mig inget för han är så följsam. Det jag behöver ha tygeln till är att "väcka" honom över bommarna. Han blir för lång och så lyfter han inte på fötterna. Nu måste han börja lyfta bättre. Det är hans avsvar som han är redo för nu. En gång så tänkte han verkligen till själv. Han slog i första skrittbommen och kom då på sig själv och lyften sen försiktigt och högt över alla de andra. Så poletten är på väg att trilla ner! 


Övade även på att få upp en bättre ryggning där jag kan kräva fart utan att ta i honom. Han förstod snabbt och det kändes riktigt bra. Med en ryggning med mer power i och riktigt spinn med fart så kommer vi kunna få ännu bättre score i ranch riding. Har kollat på några ritter från någon stor aqha show i USA. Där spinner stoppar och ryggar de nästan som reininghästarna, de som vinner. Så det är bara att öva vidare. 

Kommentarer :

#1: Linda

Sv; Nej känn dej inte dum! Det är rena grekiskan! Du får ett ROM när du tjänat ihop tio poäng. Antingen tio ridpoäng eller tio halter poäng. Sen va jag också ute och cyklade, jag hade fått för mej att man fick ett rom för var tionde poäng. :P haha. Nästa steg är superior, 50 poäng och två grand champions. Sedan är det aqha champion, 100 poäng.

Det står om dom olika utmärkelserna i regelboken, ;)

Svar: Ojoj, mycket o hålla reda på. Får läsa på lite tror jag. Inte för att vi har någon poäng i sikte. Men drömma kan man ju ;) tack för svaret :)
chrissiep

skriven
#2: Linda

Men ni borde väll ridit ihop poäng i den klassen ni fick medalj? :O

Svar: Ingen aning? Man måste väl va rätt många innan trean får poäng? Hur VET man om man fått poäng? Mvh / vilsen tjej 88 😂
chrissiep

skriven
#3: Linda

Minst 10. Då får du en halv poäng per domare.

Svar: 😱 jag har för mig att vi va 11! Skönt att jag inte har en aning om vad jag ska göra me denna info 😂
chrissiep

skriven
#4: Linda

Du ka kolla upp dina poäng på aqhas hemsida. Du loggar in på medlemsservicen och söker upp Dusty där klickar dej fram till showrecords. Där kan du se poäng, både dina och med hans eventuella tidigare ryttare. Men när jag kollade sista hade inte SM poängen kommit in än. :)

Svar: Aha! Tack :) kollade dock o vi va nog bara 9 st i den klassen.
chrissiep

skriven
#5: blueslastmagic.blogg.se

Jag vet inte om du har tänkt på det/hört om det tidigare, men ett tips är att inte rida med benskydd när du tränar trail. Har han inga skydd på sig så känns det tydligare för honom när han slår i bommarna, vilket resulterar att han lyfter mer på fossingarna nästa gång. :) oftast i alla fall.. haha :)

Svar: Jo jag har hört det. Verkar inte bekomma honom dock :P rider rätt ofta trail utan skydd. Han touchar dem med "tån", antar att det inte känns nämnvärt :P
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :