Showmanship - lektion


Igår var det dags för lektion i showmanship. Oj, inte lätt det här. Så mycket grejer så lite plats i huvudet. Det var väldigt nyttigt och lärorikt. Snacka om utanför min comfort zone, kände mig som en tönt som sprang omkring hejvilt. Insåg dock att man måste springa så där fjompigt, det hade liksom sina fördelar. Så många saker att tänka på! För att underlätta så kommer jag träna på mönstret. Brukar inte göra det när jag rider men måste försöka bara fokusera på att få till just detta mönster eftersom det är rätt kort tid kvar att träna. Jag måste tänka på att 
- böja på knäna och gå mjukare med hälen först
- ha mer energi
- vända med axeln i pivotvändningen
- backa med handen rakt för en rak ryggning 
- titta på domaren 
Sen typ tusen saker till men vi får välj börja någonstans haha. 

Fick mycket bra hjälp med vändningen och nu vet jag hur jag ska göra för att få igång honom. Även tempoväxlingarna gick mycket bättre när jag slutade ta fram handen. Med mera nötning så kanske vi i alla fall kan ta oss igenom mönstret. Har nu mer koll på hur man för vid uppställning osv. Dock massa träning kvar för att kunna ställa upp square. Bara att träna! 

Dusty tyckte lektionen var mysig. Lite tråkig i början då vi mest tränade på square men sen när vi rörde oss och jobbade med mönstret så tyckte han det var roligt! Väldigt kelig och glad häst. När han tyckte jag och Carro pratade för mycket så började han, som ett litet barn, att dra i min jacka. Haha knäppa häst! Vi stod ute och pratade rätt länge och tillslut började han sucka och flytta på sig. Till slut gick han helt sonika och ställde sig mellan mig och Carro i ren protest haha. Då var det lika bra att gå hem. Knasboll, världens bästa och personligaste häst!

Kommentarer :

#1: Linda

Åh, raka linjer! Dom är dom svåraste! Ett simpelt mönster på pappret men skit svåra att utföra snyggt. Då är det lättare med massa krussidull-dull mönster, ;) tihi! :) Lycka till! And SMILE!!

Svar: Åh hjälp vad har vi gett oss in på!!! :P tack! Le e nog de enda jag kommer kunna göra rätt haha
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :