Onsdag

Var väldigt omotiverad efter jobbet igår. Trött efter alldeles för lite sömn och allmänt opepp i det gråa vädret. Åkte och köpte Sports fit till Dusty och sen vidare till stallet. Tänkte först skita i att rida men så tänkte jag om. Precis så som Linn Olsson skrev på sin, fantastiska, blogg så är det träningen som görs nu som är avgörande. Jag vill starta första tävligen 2015 med en häst som är redo. Redo för att jag tränat hårt hela vintern och slipat och fixat så vi är så bra vi kan. Den extra timmen jag lägger ner i sadeln kommer visa sig mot den som hellre drack en extra kopp choklad inne i värmen. Ska vi ut på fler stora tävlingar, som kostar mer pengar, så ska vi vara så redo vi kan bli. Så jag trollade fram lite motivation och skrittade fram ute kring åkern. Pigg häst som ville galoppera när jag bad om trav. Vi galopperade ju där sist liksom! Men det är också något jag avskyr - en häst som själv styr tempot ute. Galopp uppför en backe ena dagen innebär inte det den andra dagen! Aldrig i livet. Så vi travade fram och tillbaka istället även om det hade varit kul att galoppera. 

På vägen hem så red vi ett par vändor genom en stor vattenpöl då jag vill att han bara ska gå och inte sänka tempot eller tveka. Tredje vändan så gick han som att det bara var vanlig mark. Duktig kille. Sen red vi i vår paddock, hade tagit på bootsen för att vi skulle öva spinn. Så vi jobbade med först mjukgörande och han var väldigt fin redan från början. Testade även counterbend och sen rygga för att komma ut åt rätt håll. Tette hade skrivit om det i sin blogg men jag vet inte om vi gjorde rätt. Kändes rätt haha. Mycket stop och back körde vi för att verkligen få in rumpan. Han stoppar riktigt nice när vi väl tränar på det. I alla fall i skritt och trav. Övade kovändningar och även utan att använda tyglarna. Allt för att han ska bli rappare för mina ben. Han var superduktig. 

Tillslut gick vi in på att spinna och det börjar gå riktigt bra. Det jag tycker är svårt är att veta om han gör rätt. Jag vet inte hur det ska kännas när det är rätt heller haha. Så svårt att analysera då. Men han svarade bra och gjorde fina gropar med bakbenet! Det är i fram jag vill veta om han korsar eller inte. Vi gjorde flera på rad, målet är bättre fart. 

Tog lite galopper på en hand och slack och han gjorde riktigt fina för det mesta. Övning ger färdighet helt klart! Sen skrittade vi ut bland bollarna och ryggade in mellan dem. Ryggade in mellan två där jag kunde sätta upp fötterna och ställa mig upp haha. Han såg lite förvånad ut men stod snällt kvar. All miljöträning är bra träning! 


Kommentera inlägget här :