Brr

Usch, det är blött och äckligt ute och jag känner mig hängig. Risken är stor att jag kommer bli förkyld känner jag... Chefen är tokförkyld och vi hängde ju allihopa i en två och hade julbord i måndags. Snart ligger vi väl alla och har feber. Urk, jag är kall och har ont i huvudet. Well well, får se hur jag mår imorgon när jag vaknar. Idag blev det ingen aktivering. Hade tänkt att vi skulle gå en promenad igen men det var uteslutet då det var total isgata! Inte så kallt men ändå helt halt. Han fick nöja sig med att vara i den tråkiga hagen. Han såg dock rätt nöjd ut där han stod vid en egen höhäck och moffade i sig för glatta livet.
 
Igår var vi i ridhuset och min plan var att träna lite på skolorna och så. Hade med mig ett ridspö för att kunna förstärka skänkeln utan sporrar. Hade även tränsbettet på. Alltså det där jävla tränsbettet. Jag fattar inte varför han så gärna hänger sig i det? Varför går han så mycket bättre på stånget? Jaja, han gick ändå bra i slutet men jag fick jobba för det! Han var väldigt fin i uppvärmningen och väldigt med i skritten. I traven sen så gasade han som tusan, fick lägga ifrån mig spöet så jag kunde plocka in honom på små volter för att hitta ett trevligare tempo. Sen övade vi på öppna och sluta och skänkelvikningar. Himla fina börjar skolorna bli. Behöver dock få lite mer stuk på formen men det tar sig!
 

Sen skulle vi börja med galoppen och då la han in ett rasande tempo. Först så släppte jag bara på tygeln och lät honom springa men han längde sig bara och gasade ännu mer så fick försöka plocka upp honom. Då kom allt motstånd, jävlar så han la sig i handen. Usch usch usch! Hade ju bara tänkt galoppera något varv men det blev ett massivt galoppjobb! Något han verkligen behövde, mycket energi alltså. Efter mycket jobb med formen så började han sen slappna av och vi övade lite förflyttningar även i galoppen. Det tar sig och han börjar röra sig riktigt fint. Han blev ju så klart supersvettig efter all galopp. Bra dock, hon sa ju det kvinnan från SLU, 30-40 minuter arbete i trav och galopp för att motionen verkligen ska ge så pass mycket att man ska kunna behöva ge mer mat. Så han fick verkligen röra sig! Han var riktigt duktig i slutet och vi kunde galoppera på låååånga tyglar. Skönt att få till efter att han verkligen hängt hela huvudet i min hand. Trägen vinner liksom. Tror Dusty var nöjd han med ändå. När jag hade hoppat av så snusade han på mig och la mulen mot min kind och myste. Sen blev det lång avskrittning och sen torka med fleecen i stallet. 

Kommentarer :

#1: Elin

Räcer-Dusty :D Är det allmänt arbete i trav och galopp eller arbete med krav?

Sååå mysigt att avsluta så och gosa. Underbara djur.

Svar: Han gasade i uppvärmingen. När jag bara tyckte han skulle få trava igång :P pigg! Haha.
Ja <3
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :