Dag 2

Pust, långa och roliga dagar blir det! Idag började vi med kval i ranch riding. Höll på att glömma bröstan men kom på den i sista sekund! Red fram och red fram och red fram. Vi var 29 startande i den här klassen och jag var bland de sista. Tog en jävla tid kan jag lova. Dusty spendera denna tid med att vilja hänga med Lilly. Suck vad han höll på! Så det var bara att rida på och aktivera hans lilla hjärna. 

Till slut blev det vår tur. Han gick riktigt trevligt, fick till och med plus på skritten. Lite skeptisk kände jag när vi närmade oss domaren men då bestämde jag mig bara för att börja trava lite tidigare. Det fungerade och han var riktigt fin och med mig. Spinnen blev inte så fin och där fick vi minus. Ökade galoppen bra och kom tillbaka. Sen tyvärr så blev han rädd för någon som ställde sig upp bakom staketet. Då hoppade han till och bröt av till trav. Det kostade oss tre minus så klart. Fick även minus på utförandet då också. Bytet blev helt okej, fick plus på andra skritten också. Sen flöt det på över bommarna och traven och stoppen. Över lag ett riktigt bra mönster och vi landade på 66 poäng. Hade han inte blivit rädd hade vi kvalat men nu räckte det tyvärr inte. Endast tio av 29 gick vidare till final så då har man inte råd med så stora missar. Men jag är jättenöjd över hur fint han gick och hur lyhörd han var. Nu spookade han inte utan blev rädd på riktigt och det är ändå helt okej för min del. Det är ändå en häst och ingen robot. Han kom också tillbaka på en gång till mig vilket jag är glad för, vi diskade oss inte utan kunde bara fortsätta på som vanligt. 

Sen slängde jag på läppstiftet och laddade om inför horsemanship kvalet. Även det en stor klass med 27 startande. Dusty gick mest runt och skrek på Lilly men jobbade på riktigt fint i collectingen. Som tur var så slapp vi line up och man kunde röra på hästen tills det var ens tur. Han kändes fin och med mig och mönstret vart helt okej. Inte det bästa vi kan men helt okej. Vilket även syntes på scoren. Fick plus på skritten (haha han är bra på att skritta) sen check på allt, utom ett check med minus på den ökade traven. Vi blev sen uppropade för att vara med i railworket där han skötte sig så bra. Lite snabbare i joggen men han gjorde världens fattning och lopade som en Gud. Tur för oss så var det ju liksom vänster varv hehe. Åh han var så fin! Otroligt nöjd över hur han bar sig, kunde till och med hala ut honom lite grann. Vi blev fyra av typ 13 i aqha-klassen och sjua av 27 i hela kvalklassen! Fick en score på 75 och vinnaren hade 80. Är glad att vi kvalade. Vi kan bättre än så här och det här blev ändå helt godkänt. Helt sjukt att vi var bättre än 20 st andra människor. Det här är helt otroligt. Världens bästa guldhäst. 

Kommentarer :

#1: Elin Nes

Så himla trist att han blev rädd under en så fin ritt. Tur ändå att han inte spookade utan faktiskt blev rädd. Så det inte bara är trams.

Svar: Ja det var synd. Men men inte lätt när man är en liten gul ponny 😂
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :