Tävling igen

Imorgon är det dags för tävling igen. Jag har inte direkt förberett mig alls. När jag kom hem från Strängnäs i lördags så visste jag ju att jag skulle åka iväg på fredagen igen. Så jag har haft allt stående i hallen och inte plockat av fintränset eller stigbyglarna eller något sådant haha. Jobbade ju sön-ons så kändes onödigt att göra samma sak fram och tillbaka. Detta har ju resulterat i att jag inte har någon superkoll på vad som ska packas. Måste börja snart, åker om några timmar. Ovanligt ostrukturerat för att var mig med andra ord! Jag har åtminstone skrivit ut mönstrena och kollat på dem. Inte hunnit träna på något direkt. Testade byten på serpentin i tisdags gick asdåligt. Testade även med två bommar att rida in och ut i trav, gick halvdåligt. Skulle inte ridit i tisdags var nog alldeles för trött. Onsdags vilade han och igår red Elin. Då gick han jättefint och jag red en kort sväng och testade wr mönstret och det gick mycket bättre. Enkla byten men stadigt. Så känns väl helt okej. Ska rida när jag kommer fram idag tänkte jag. 

Vi kommer börja tävlingen med Western riding C. Det är ju inte vår gren alls eftersom jag inte kan göra byten. Men den klassen behövde fyllas så därför anmälde jag oss till den. Målet här blir att få till enkla byten på rätt ställe. Att inte diska oss för det har jag gjort förut en gång då vi fick bytet alldeles för sent i det här mönstret. Annars är målen inte höga. Har inte ridit wr sedan nationals förra året. Vi är inte redo för den här grenen på riktigt ännu tyvärr. Eller snarare: jag är inte reda för den. 


Horsemanship känner jag mig mer hemma i! Lyckades få ihop en score på 77 i Strängnäs vilket känns helt okej. Målet är så klart att höja den upp över 80 i framtiden. Det här mönstret känns som ett klassiskt horsemanshipmönster. Lär vara tight mellan konerna och det känns helt okej. Synd att det är rollback vänster för vi är bättre åt höger haha. Men det kommer nog bli bra. Precision och mjukhet kommer leda oss till högre score. Bara att försöka! 


Det är mycket bommar i trailen = mycket grejer att få minus på. Men vår jakt på en score över 70 fortsätter och vi gör vårt bästa. Min största fundering är hur stor/liten boxen egentligen är. För man ska trava ut ur den. Det visar sig på lördag. Jag har testat en gång med jättelitet avstånd och då gick det halvdåligt så jag hoppas den är mer generös i storlek. Sidepass är jag fortfarande dålig på men vi får försöka att inte slå i bommen även om sidepassen inte blir helt jämn. Försöker plussa på bro och grind som vi åtminstone kan. Hoppas det är en repgrind! 

Pleasure c. Han verkar ju ha blivit pleasurehäst på senaste tiden men det har ju också så klart att göra lite med vad det är för andra ekipage med. Har ingen aning om varken domare eller ekipage på denna tävling. Så vi fortsätter på samma sätt som tidigare i pleasure. Än så länge har jag en lite "kortare" tygel och lite "högre" tempo i joggen. Han orkar ännu inte bära sig helt själv på slack och jag vill inte att han råkar fuljogga om det går för långsamt. Allt med tiden så ska jag hala ut tygel och få en fin och bärig långsammare jogg. Ska försöka få till lite bättre lope denna gång också. I Strängnäs var vi båda toktrötta så lopen blev lite för snabb i mitt tycke. 

I övrigt så hoppas jag att vi hittar fram till Vattlång! Jag och mitt bedrövliga lokalsinne... Well, dags att börja packa!

Kommentera inlägget här :