Grym lektion


Random bild i brist på bilder från dagen haha

Jag och Dusty hade lektion för Carro idag. Vi skrittade fram ute och var sen redo att köra igån när Anne var färdig med sin lektion. Vi jobbade på en volt med fyra bommar. En övning jag alltid tyckt är rätt svår. Vi skulle ha samma antal steg mellan varje bom. Alltså hitta rätt avstånd och hålla oss på rätt stället hela tiden. Svårt svårt svårt. Ibland blev det ett för lite och ibland ett för mycket. När jag kom ihåg att få in rumpan på Dusty också så slutade han slå i med bakbenen och vi fick en stadigare trav. 

I vårt enkla varv så skulle vi galoppera med fyra språng mellan. Det var rätt lagom egentligen. Tyvärr la jag honom fel hela tiden. Detta resulterade i att vi fick ta tre vanliga steg och sen bad jag om ett större språng. Det gick så sjukt bra. För även om vi låg fel och idealet är att han ska ta lika långa språng så lyssnade han på det jag bad om. Han tog tre vanliga, längde det fjärde och kom sen direkt tillbaka i normala språng. Tidigare har han sprungit iväg och fortsatt i de större sprången. Inte idag! Så jäkla fin var han. 

Traven var svårare att reglera men där fick vi till rätt antal när jag får till en ordentlig böjning på hela honom. Han blir gärna för rak men när rumpan kommer in så blir det så fint. I vårt svåra varv, höger, så skulle vi ha SEX språng i galoppen. Helt sjukt, fyra var lagom och då låg vi rätt långt ut på bommen, fatta sex! Fick verkligen rida rida rida. Han var så fin, samlade sig som tusan utan att ta stöd i handen. Jag trodde att jag skulle få bära honom över bommarna men nej då, han var så fin för benen så det fanns inte. Vi fixade det! Helt sjukt. Jag har aldrig haft en så samlad galopp förut, helt galen. 

Sen övade vi lite kluriga horsemanshipmönster som Carro kom på där och då. Det var roligt men lite vingligt i början. Men sista vändorna i de olika mönstrena gick riktigt fint. Fasiken vad cool han var idag! Han var verkligen mellan skänklarna idag. Har aldrig varit så lyhörd. Därför blev det vingligt eftersom jag tryckte på för mycket ibland då jag är så van vid att han hellre hänger sig på skänkeln. Inte idag, idag svarade han som fasiken och så fort jag satt lite fel med sätet så gjorde han det han trodde jag menade. Fick verkligen förfina mina hjälper idag. Häftigt. Världens bästa häst och tränare! Mot nya utmaningar! 

Kommentera inlägget här :