Regel #1 - SKAFFA EN REGELBOK

Något jag stör mig på är att allt för många inte verkar bry sig om att sätta in sig i reglerna inför olika tävlingsgrenar. Man frågar sig runt och får svar som "tror jag" istället för att köpa en egen regelbok och få svaren svart på vitt. Aqha har sin regelbok som gratisapp vilket är perfekt. Den är alltid med! Jag och Carro konstaterade igår att det är lite svårt att veta exakt vad domaren vill se i en ranch riding. Främst då för wrasdomare, vilka jag misstänker själva inte riktigt vet vad de vill se. Det är oklart för olika säger olika även där bland domarna. Men grenen är ju ny så det är väl därför. Jag har ju dock läst regelboken och vet vad som förväntas. Sen är det inte helt lätt när domaren sen inte dömer efter reglerna haha. Men på QSM så är det ju utländska domare så då känns det inte som ett problem alls. Ska bli roligt att se vad de tycker om vår ranch riding. 




När jag startade ranch riding på open Doors var det en som sa att "det var ambitiöst att byta om" när jag tog på en annan filt, blus, hatt, vanliga stigbyglar och vanligt silverfritt träns. Ja, det var en liten tävling. Men kom igen, det finns tydliga riktlinjer "silver on saddles and bridles are discoraged". Så jag plockade bort det för att respektera reglerna, jag behöver ju inte ha mitt silvrigaste träns i denna klass! Precis av samma anledning att jag rider Dusty i en högre form och i ett lite högre tempo i denna klass - allt för att anpassa mig efter reglerna. För då har vi större chans att placera oss bättre. Det är inte "ambitiöst" det är en självklarhet. 

Reglerna är skitviktiga att hålla koll på. Det är mitt ansvar som ryttare att ta reda på dem. Inte att någon ska ge mig dem i handen utan att jag själv ska leta upp dem och ta reda på vad som förväntas av mig. En del verkar tycka att allt ska serveras på silverfat. Fungerar inte så. Det är DU som vill tävla då är det DU som tar reda på allt SJÄLV. 

Kommentarer :

#1: Emma

Jag tycker det är väldigt luddigt med reglerna i WRAS. Hälften av domarna verkar inte ens kunna reglerna själva :S Bara som den enkla grejen med horsemanship, när man ska stanna vid konan eller sätta igång nästa moment, ska man stanna med huvud eller framben vid konan? Jag frågar alltid domaren det inför en horsemanship och får alltid svaret att "så är det på alla tävlingar", fast hälften säger ena och hälften säger andra svaret.
Jag brukar läsa igenom regelboken inför varje tävling bara för att komma ihåg reglerna, man vill ju inte bli diskad för en skitsak ;)

Svar: Som de mesta me wras e de luddigt ja :P AQHAs är tydligare. Jag har ridit horsemanshipklasser där någon ridit fel mönster o inte blivit diskad. Domarna har tyvärr lite olika åsikter, märkligt nog. Men man kan i alla fall göra sitt bästa me o förbereda sig :)
chrissiep

skriven
#2: Linda

Just i ranch riding borde domarna läsa reglerna lite bättre och tillämpa dom! Jag menar hur kan nån med silversadel, silverträns, silver på paden och skjortan vinna klassen?!?!? :O

Svar: Silver är ju dock inte något man blir diskad för. Å andra sidan står de dock att det inte ska räknas före en funktionell utrustning. Typ så. De missade att diska en med bandad man i ena klassen, blev dock diskade sen innan den andra. Men ja, lite mer koll vore bra. Då ska vi inte ens nämna wras-domare... En trodde det var rail work i ranch riding.....
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :