Ranch riding


Ranchoutfiten är på! Romalen och bröstan och det rostfärgade stångbettet. All in liksom, hehe. 

Igår hade vi lektion för Carro igen och hade ranch riding som tema. Rent krasst är det den grenen som passar oss bäst. Dusty är en ranchmodell, liten och kompakt. Han är nog mer åt kohållet faktiskt, ingen performancehäst egentligen. Men men, vi gör det mesta för att det är roligt, inte för att bli bäst. Hur som så tyckte Carro att han gick riktigt bra på romalen. Vilket är intressant då jag tyckt att det känts ostadigt haha. Bra med utomstående ögon. Det är jag som vill störa för mycket. Vi körde igenom båda mönstren och kände av vart de olika övergångarna skulle ske så att jag får fina vägar. Det svåraste med ranch riding tycker jag är att det inte finns några koner alls. Man måste själv ha stenkoll på vart man ska vara för att få allt jämt. 

Han var riktigt fin och tyckte det var skoj verkade det som! Jag fick tänka på att inte röra honom i munnen alls. Dags för nästa steg liksom, byta tempo helt utan att pilla med handen, svårt men det går ju för att han är så duktigt. Det är när jag tar i munnen som det blir fel ju! Jag måste också tänka på att lopen i ranch riding har ett högre tempo än t ex i en horsemanship. I ranch riding får man minus för undertempo. Så jag måste låts honom gå i ett ganska friskt tempo i grunden. Något han trivs väldigt bra med. Detta leder dock till att vi måste ha mer tryck i den ökade galoppen. Något jag har problem med hehe. Men vi hittade en riktigt bra teknik, en successiv ökning. Det passar Dusty bäst för få orkar han hålla formen och jäklar vad han kan gasa! Vi övade på hela fyrkanten och Carro sa push tills hon var nöjd med tempot och jag skulle sen bara vinkla om bäckenet för att sänka farten. Han svarade så fint på tempoväxlingen, gick fint i form hela tiden. Så impad av honom! Ökningen däremot. Jäklar vad jag fick kämpa för att inte bromsa. Hatar att gasa på kortsidorna. Sjävlbevaresedriften kickar in och jag vill inte tippa omkull och bli klämd hehe. Men nu gasade jag tills Carro sa att det räckte och jäklar vilken gas han kan få! Så roligt att känna powern. Är dock väldigt glad att det är större på Axvalla, lite mindre läskigt att gasa då. Känns i alla fall jättebra efter gårdagens träning. Kommer inte rida mönstren mer nu utan bara vissa delar av dem. Måste öva mer på spinnen också. 
Började projekt vit man och svans igår också. Den var riktigt skitig men det släppte efter första omgången. Manen däremot är lite mer missfärgad eftersom jag tvättar den ännu mer sällan än svansen. Men allt fick sig en omgång igår. Måste väl börja nu haha. 

Kommentarer :

#1: Sofia Karolina

Snyggt! :D

Svar: Tackar :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :