Ostrukturerat

Bra beskrivning på dagens aktivering haha. Jag slängde på den engelska sadeln och hade en påse med träns och grejer i. Hallå?! Hur gör människor som inte har ett horn att hänga saker på?? Jag leder nästan alltid dusty i grimma och grimskaft. Mest för att jag nu mer skrittar fram för hand och tycker det känns trevligare att leda honom utan massa grejer i munnen. T ex om han blir rädd och kastar sig så sliter jag inte i hans mun. Då har jag träns och min hjälm på hornet. Så ja, fick packa en påse med sakerna idag. Den gick sönder sen när vi skulle gå hem igen... 

Hur som helst var upsprungsplanen att longera över bommar idag och kanske rida lite i den engelska sadeln. I ridhuset var det redan två som red så då ville jag inte vara jobbig och släpa fram bommar och longera över. De tränade även dressyr över långa linjer, eller vad det kan tänkas heta, så vi var rätt mycket ivägen bara som vi var kändes det som. Så tränade lite showmanship till att börja med. Inte tillräckligt med fokus för min del så det gick väl så där. Jag tappade suger när min plan grusades. Sen gick den ena så longerade i alla fall lite grann men märkte att han inte gillade att bli longeras med den här sadeln på heller. Han vill vara naken helt enkelt. 

Tränsade Dusty och tog mig upp i sadeln och hade i alla fall bättre balans än sist jag testade då jag bara klarade ett varv haha. Den gången hade jag dock en för lång sadelgjord så vågade inte rida så länge då. Den här sadelgjorden passar men sadeln gör det inte. Dels är den för liten i sätet för mitt feta arlse och dels så kände jag att den tryckte på manken mellanåt. Så skrittade bara några varv. Tog sen av sadeln och red barbacka. Vid det laget hade ett nytt ekipage kommit in. Inte för att det egentligen spelar någon roll haha. Travade runt lite för min balansträning och skrittade och gjorde mjukgörande för hans del. Han var väldigt fin i Skänkelvikningarna idag! Flöt väldigt bra och räckte att jag satt om och behövde inte stödja upp med handen. Även ryggningen satt riktigt bra. Där tog fantasin slut typ. Så då släppte jag tyglarna och övade på spinn, stop och rygga. Han spinner så himla fint när jag sitter barbacka. Tog mantag med ena handen och visade vägen med den andra. Fick antagligen därför en bra balans åt rätt håll för jag kände mig väldigt stabil hela tiden. Så duktig häst! 

Efter ett tag gick det sista ekipaget och då tog jag fram en bom och sockerbit och jobbade honom i lina över bommen. Väldigt tråkigt tyckte dusty och lyfte lite på fötterna. Sen fick han annat för sig och fes iväg i linan och red både bom och sockerbit i farten haha. Snacka om ryck! Som straff fick han sen skritta över upphöjd bom haha. Närå, men det skötte han bra. Så himla ostrukturerat allt ihopa! Men vi var där över en timme haha. Dåligt planerat av mig men det kändes ändå väldigt trevligt. Han tuggade mycket och verkade väldigt nöjd när vi lekte omkring barbacka. Avslutade med att täcka honom med en stor plast. Så fick vi glänsa lite inför de som byggde bana inför hoppträningen som satte igång sen. Snäll häst!

Kommentarer :

#1: Elin

Haha, de bär ju inget extra ;) Hästen har allt på sig på en gång, så då behöver man inte något horn ;)

Svar: Ahmen om man vill leda den i grimma o inte ha hjälmen på huvudet? Eller okej, de gör nog ioförsig inte på det viset :P
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :