Äntligen

Det har varit lite trögt med min motivation kring ridningen men det har verkligen börjat släppa nu. När jag så snabbt kan se resultat från basicövningarna så vill jag mjuka upp och göra övergångar hela tiden! Precis det han behöver. Igår fick han och jag dock välförtjänt vila. Men idag var det på igen. Började med att skritta fram för hand som vanligt. Kyligt och blåsigt idag! Hela ridhuset knakade, ännu bättre träning. Tog på draw reins och joggade fram. Sen ställde jag timer på 15 minuter. Jobbade sen övergångar med draw reinsen. Kändes bra, kunde ha väldigt lite kontakt. Behövde plocka lite mer ibland men helt klart bättre än tidigare. Har dock svårt att hitta rätt i traven på tränsbett även med draw reins. Hur ska jag förklara. Det är som att han tar olika höga kliv med fram och bak. Har aldrig det problemet på stång. Tror det kommer av att han blir framtung på tränsbettet. Fick försöka lyfta upp honom mellanåt. När jag kände mig nöjd hade det gått 13 minuter. Hoppade av och bytte till vanliga tyglar. 

Sen fortsatte jag samma arbete med vanliga tyglarna på. Han gick mycket stadigare i form. Dock lite väl snabb i traven så fick lägga in lite volter för att få rätt tempo. Även här var det svårt med att få en mjuk och balanserad trav. Jobbade på med övergångarna och han kämpade på. Mycket frustande, härligt. Efter en del volter i traven så klickade det. Jag kunde samla honom även i lättridningen genom mer tryck i stigbyglarna och jag kände hur han började trampa under sig ännu mer. Satte mig ner och kände att nu äntligen var traven mjuk! Längde ut slacken och han gick så fint! Duktiga häst. Blir imponerad av honom, han lär sig så fort. Vill verkligen vara till lags. Världens bästa häst! 


Kommentarer :

#1: Linda

Det är så roligt när det känns att jobbet man lagt ner ger resultat!

Svar: Ja verkligen :D
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :