Allvarligt talat!?

15 januari. Dagen då WRAS publicerade uppklassningslistan efter 2014. Det är ju så att när man uppnåt 30 p i en gren så får man inte längre tävla på D-nivå och när man sen kommer upp i 50 p så får man inte tävla på C-nivå inom just den grenen. Så långt är vi alla med. Det står även att man samlar poäng till samma pott oavsett nivån de är intjänade på. T ex startar jag en B-trail och en D-trail och får poäng så går de allihopa till trail-potten. Bra, då är vi alla med.
 
Jag har tidigare funderat på den där listan. För 2012 och 2013 skiljde sig knappt åt. Jag vet detta eftersom jag trodde vi hade klassat upp oss. Ni får ni inte missförstå mig. Jag är inte så intresserad av poängen inom WRAS. Även om vi inte klassat upp oss "på papper" så var vi helt klart färdiga på D-nivå 2013. Det stör mig alltså inte vad vi har för poäng. Det som stör mig är hur oseriöst allt detta är! Jag kollade listan som ska gälla från 2011 och framåt, från det år de började med poängsystemet alltså. Har bara känt igen ett namn i listan vilket jag tyckt är märkligt. Väldigt få ekipage var det med också både 2012 och 2013. Nu till listan efter 2014 så har det exploderat med namn typ. Det finns en hel del som är märkligt i denna lista:
 
Jag vill poängtera - jag missunnar ingen poäng. Jag menar snarare att många inte fått de poäng de faktiskt har tjänat in. Handlar inte heller om mina och Dustys poäng. Det här handlar inte om ekipagen alls, det handlar om de som gör listan.
 
- Vissa ekipage som inte var med 2013 är nu med i listan och har plötsligt väldigt många fler poäng än 30. Vissa ligger närmare 50. Det betyder alltså att de var inte med 2013, alltså låg de då under 30 p och har då alltså under 2014 tävlat ihop typ 20 p. Känns lite osannolikt. Speciellt eftersom jag känner vissa ekipage och vet hur mycket de har tävlat. Alltså har de redan varit uppklassade men inte stått med i den listan ändå. Vilket känns mest troligt då det är duktiga och rutinerade ryttare som tävlat mycket. Annat vore liksom konstigt. 
 
- Tittar man t ex under rubriken "western horsemanship D" så finns det där under en hel del ekipage som har över 50 p. Läser man listan så finns det dock en till rubrik för "western horsemanship C" och där är inte dessa ekipage med. Hur märkligt är inte det då? Kom ihåg, alla poäng räknas tillsammans inom grenen, så 50 p är alltid 50 p. Varför är de inte då med under rubriken "western horsemanship C"? 
 
Det känns helt klart som att listan inte är korrad. Inte för fem öre. Den är inte särskilt lång. Inte bra gjord alls. I ett crappigt excell dokument. Så fruktanstvärt oseriöst så det finns inte. Det räcker inte med att vårt tävlingssytem är så dåligt att man inte direkt i det systemet blir spärrad från klasser man klassat upp sig från. Nej, vi ska ha ett dåligt system där inte heller poängräkningen ens är som den ska. Sånt här gör mig verkligen irriterad! Varför satsas inte mer pengar på att göra ett ordentligt system? Hur tror vi att tävlingsdatabasen för dressyr/hopp är gjord? Genom magi eller? Nej, man måste anlita folk, göra det på riktigt. Kom igen nu, vi vill bli tagna på allvar, då får vi faktiskt visa att vi är seriösa. Det här är så långt ifrån seriöst alltså. 
 
Har ställt frågan på deras FB, får se om man får något vettigt svar. Vore ju en trevlig överraskning. Ja, jag är irriterad som tusan faktiskt. Mer irriterade inlägg lär det bli, t ex om min licens. Den får ett eget inlägg. SUCK!

Kommentarer :

#1: Charlie

Var hittar man listan ? Tycker hela systemet verkar va väldigt dåligt på att uppdatera eller om se skiter i det. Märkte bara förra året när jag startade min då 3 åring och vi fick tävla mot en som vunnit arab SM inom western. Så är väldigt många som man vet tävlat mycket och länge men ändå hänger kvar på D tävlingarna på hemma klubben. Blir väl för få startande eller något så wras skiter i det. Känns väldigt oseriöst och inte lika kul för en annan att tävla på en grön häst mot de som även tävlar på C & D nivå.

Svar: Wras.se, fliken tävlingar, rubriken "uppklassning".
Det kluriga är ju också att det bara är poäng i wras som räknas. Så tävlar man t ex aqha klasser o vinner stora tävlingar så får du fortfarande starta låga klasser inom wras. Wras system byggs mycket på att ekipaget ska "använda sitt egna samvete" något som inte fungerar då vissa inte bryr sig. En del gillar att plocka rosetter helt enkelt tyvärr.
chrissiep

skriven
#2: Emma

Märkte också det men känns ungefär som "kunde man väntat sig något annat"? Jag är så fruktansvärt less på dessa oseriösa människor, varför ska det vara så svårt att bara läsa igenom och checka av? Helt otroligt.

Som Charlie skriver ovan har jag också råkat ut för. Har till och med tävlat på D- och C-nivå mot ekipage som tävlat på EM(!) med placeringar... Men man får se det som så, kan man slå dem måste man ju vara sjukt duktig själv ;P

Svar: Håller helt med dig. Rätt glad att man kan åka på rastävlingar istället faktiskt. Har insett det på senaste året.

Jo så är det i vår klubb också. Vi har jätteduktiga medlemmar som tävlar på stora tävlingar. Ibland vill de svänga in på en vanlig wras tävling o ja, de tävlar ju aldrig wras så då är de inte uppklassade. Svårt de där.
chrissiep

skriven
#3: Elin

Först så är det riktigt trist att det ens ska behövas ett uppklassningssystem. Att folk inte själva känner att tusan, nu går vi upp en nivå.

Att systemet i sig sen är urkasst är också skit. Det är otroligt oseriöst från förbundets sida att inte sköta det här. Att ha ett system med en crappig ecxelfil är inte det som gör att man får fler tävlande.

I dagens samhälle med all teknik kan det inte vara en omöjlighet att ha ett system som blockar per automatik en klass. På så vis är samtliga tävlande på det klara och onödiga diskussioner uppstår. Nu är det ekipage med 90 poäng som inte är uppe på C nivå.

Frågan är om tävlande människor håller i uppdateringen. Det känns inte som det då man borde ta det på ett annat sätt då och se till att det sköts snyggare. För Wras och för Westernridningen skull.

Svar: Here here! Du har rätt i allt, men de vet du ju redan att jag tycker ;) Blir så trött. Oseriöst är verkligen rätta ordet!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :