2015

Så blev det nytt år och jag har avklarat 2015 års första ridpass. Kanske någon blir upprörd nu men då är det så här - synd för dig. Jag red med tränsbett och draw reins idag. För övrigt gillar jag ordet  draw reins mycket bättre än gramantygel. Det är mer ärligt vad det faktiskt är för funktion. Nu kanske graman stammar från något språk där det också betyder "dra" men ni fattar vad jag menar. 

Det blev draw reins idag för att jag vill försöka få bukt på det här med att han hänger på tränsbettet. Jag tänkte att om jag har draw reins och med enkelhet kan få honom att inte bara dra upp huvudet och älga på så skulle han få ett nytt tankesätt. Det visade sig fungerar riktigt bra. Hade dubbla tyglar så i början använde jag båda samtidigt och sen växlade jag. Så ibland la jag ner draw reinsen och ibland de vanliga tyglarna. I slutet knäppte jag bort draw reinsen helt och red bara som vanligt. Vilken skillnad. Han var så lyhörd och lätt i munnen. Svarade mycket bättre på att samla sig för sätet och hängde inte i bettet som gensvar. Så skönt. Känns som det kommer gå bättre och bättre nu. 

Även idag jobbade vi med övergångar hela tiden. Svettigt värre för oss båda. Så bra att jobba med! Verkligen ett bra pass. 
Konstiga saker i ridhuset!

Kommentarer :

#1: Linda

Inge fel på drawreins! Rider också med det ibland. :P

Svar: Äh, försökte skydda mig förebyggande för alla anti-hjälptygels-ryttare ;) tycker det är en bra grej men har tyvärr sett alldeles för många som använder det helt fel. Bara sliter o drar ihop hästen. Men använder man den korrekt så är det ett bra hjälpmedel tycker jag :)
chrissiep

skriven
#2: Hanna

Fäster de också i sadeln, som en graman? Under eller på sidan? Kan inte så mycket om hjälptyglar, så jag har inte vågat mig på det. Tygeln eller bettet för den delen, är ju inte skarpare än händerna som håller i det! :)

Svar: Det är precis samma som en graman :) jag fäster på sidan av sadeln. Du har helt rätt, känns mycket bättre att ha draw reins o inte behöva hamna i dragkamp som vi gör ibland på tränsbettet.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :