Sjukling

Här har varit lite tyst nu en stund igen! I lördags och söndags jobbade jag så då blev det inga större aktiviteter för oss två. Skulle ridit på söndagen men orkade ingenting den dagen så det fick bli en till vilodag. Lite typiskt så här i efterhand. I måndags när jag kom ut efter jobbet så fixade jag stallet först och sen gick jag ut med hö i hagen. Dusty stod och skrapade med ena hoven så jag gick fram och kliade och hälsade på honom. Sen gick jag in och hämtade grimman för att ta in honom. Han vägrade komma fram och stod och skrapade med vänsterfram i marken hela tiden. Så jag gick till honom och tog på grimman men sen vägrade han röra sig. Då började jag förstå att något var fel. Fick honom att ta ett steg men såg då att han inte kunde röra på högra benet! Alltså paniken som slog mig då, alla katastroftankar som rusande upp i hjärnan. Kände igenom benet men det var helt och inte varmt eller svullet. Sprang in i stallet och hämtade stallägaren som hjälpte till att hålla de andra hästarna borta från grinden medan Dusty långsamt linkade in mot stallet. Upptäckt till min lättnad att det gick bättre och bättre ju längre han gick. Långt ifrån bra men lite lättare för varje steg. Men inne i stallet så såg jag att han kunde verkligen inte få med sig benet. Helt lamt liksom, så även om han försökte lyfta så gick det verkligen inte. Det var så synd om honom. Han åt dock och var glad så till synes inget annat fel på honom. Klockan var ju närmare 20 på kvällen så ringde till distriktarna som har jour. Pratade lite och hon sa att det inte lät som att det var någon fara då han kunde stå på högerbenet, bara inte lyfta det. Alltså var det inte av. Hade jag velat kunde jag vänta med att ta ut vet till dagen efter för att slippa jouravgiften. Men nä, jag har en häst och han är värd varenda öre. Dum sak att snåla över. Så för mitt lugns skull så bad jag henne komma. Tog knappt 20 minuter så var hon där. 
 
Veterinären konstaterade att han måste fått en spark, troligen på bogen då han var lite stel just där, som träffat en nerv och därför var han "lam". Ungefär som när man själv slår i armbågen och inte kan böja på den direkt. Precis innan jag kom till stallet så hade Cattis tagit in Jack vilket gjorde att de andra trängdes och också ville in sen. Det var nog då Dusty råkade få en spark. Troligen av Sally då hon inte har broddar i bak, som tur är, eftersom det inte finns några synliga spår efter en spark. Vet klämde och böjde och kom fram till att han inte hade ont utan bara var väldigt irriterad på sitt ben som inte gjorde som han ville! Varje gång Dusty såg att jag var i närheten så skrapade han med den andra framhoven och ville att jag skulle flytta benet åt honom. Han är himla kommunikativ faktiskt haha. Jag såg nämligen att han tog sig runt i boxen på egen hand men så fort jag kom så stod han stilla och ville ha hjälp. Dusty fick en spruta som jag knappt hann märka att han fick haha, så fick vi även Metacam utskrivet som jag hämtade igår. Vi blev ordinerade boxvila eftersom han inte kan ta sig undan från de andra hästarna. Promenad i stallet som max för att röra på benet. Alltså inte motion utan för rörligheten. Happ tänkte jag, kul.... Som tur är så vart han bättre mycket snabbare!
 
Igår när jag kom till stallet så hade jag bett Carola att lämna Dusty inne. Han kanske hade varit där i 40 minuter max. En mycket sur häst mötte mig i stallet haha, han var inte nöjd. Märkte däremot att han faktiskt GICK runt runt i boxen. Inte bara snurrade runt högerbenet som han gjorde kvällen innan. Så jag tog ut honom på gången och han gick nästan helt normalt! Vart tredje steg ungefär så släpade tån i marken men annars gick han bra. Så bestämde mig för att låta honom stå i en sjukhage vid de andra hästarna. Bättre det än att han snurrade runt runt där inne hela dagen. Han blir så ledsen av att stå inne i boxen, eller nej sur blir han. Så fixade där ute och skottade bort den mesta snön åt honom. Nöjd häst gluffsade i sig hö medan de andra hästarna nyfiket tittade på. 
 
Idag var han ännu bättre och gick normalt. Svårt att se eftersom det är så halt över allt. Tänkte gå till ridhuset och kolla imorgon. Fick inte några direktiv hur man skulle sätta igång men jag gissar på att jag får gå på magkänsla. Så imorgon ska han få gå bland de andra hästarna igen. Han får fortsätta äta Metacam tills det tar slut, så hoppas jag att han är hel nu och att det inte bara ser ut så. Läskigt var det i alla fall, speciellt sekunden där jag inte visste om något var av eller inte. Usch. Det här är det värsta med att ha djur! Älskade plutt, tur att du är hel igen!

Kommentarer :

#1: Charlie

Fy vad obehagligt. Hoppas han fortsätter krya på sig i samma takt :)

Svar: Ja, det var riktigt läskigt där en stund när jag inte visste. Tack, hoppas jag också :)
chrissiep

skriven
#2: Elin

Det är en sån lättnad att han redan är bättre 💕 Så jäkla obehagligt det där :(

Svar: Ja! Verkligen skönt :) vi har tur ändå jag o dusty, är tacksam för det <3
chrissiep

skriven
#3: KS Western & Horsemanship

Åh vad jobbigt, stackars Dusty! Men skönt att det gick över så snabbt verkar det som? Man får sådan hjärtattack varje gång man ser att något är fel med ens häst. Den mamma-oron kommer nog aldrig gå över när man älskar sina pållar så djupt! :)

Svar: Ja han verkar helt återställd :) verkligen, sjukt hemsk känsla!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :