Fina vänner

Sån himla tur att jag har så fina vänner som jag har. Skrev på min fb att Dusty har vila veckan ut men att jag var himla ridsugen. Trillade direkt in mass erbjudanden om att få rida andras hästar. Tackar jag för verkligen! Så roligt och nyttigt att rida andras hästar, man blir ju väldigt hemmablind. Åkte först till Jossan och red Jack. Har ridit Jack förut men nu var det rätt längen sen, eller hjälpte henne att testa sadeln men då red jag inte så jättemycket egentligen. Han var så fin, Jossan har gjort ett så stort jobb med honom och han går verkligen tusen gånger bättre. Bär sig själv och hänger inte i handen längre, sjukt stor skillnad. Lustigt för Jack är högre än Dusty men kändes så liten att sitta på ändå. Jack är också byggd i nedförsbacke så han liksom tar slut så fort framför en haha, svårt att förklara. De är olika helt enkelt. Dusty trav är ju allmänt känd som hemsk så det är alltid så trevligt att trava på andras hästar, man kan bara glida med och sitta skönt. Däremot har Dusty en fantastisk galopp och den är faktiskt svår att slå. Hade lite svårt att galoppera på Jack då jag inte kunde hitta hans rytm riktigt. Inte så konstigt kanske haha. Tyckte ändå det gick hyfsat bra. Jack och Dusty har ungefär samma "svårigheter" så jag vet i alla fall på ett ungefär vad jag ska göra. Som sagt, alltid nyttigt att rida andras hästar. Jack var snäll och jobbade på även om han nog undrade vem jag var som kom dit och ställde massa krav helt plötsligt. 
 
Sen bar det av till nästa stall som var betydligt längre bort, åkte till Elin och Alice. Bronco-Berta slängde ju av sin matte sist jag var där så Alice behövde få lite uppsutten motion. Tack för den liksom, haha. Närå Alice är en himla snäll och lugn häst måste bara haft sjukt mycket energi förra gången jag var där. Jag är ju lite mesig men det kändes aldrig som att Alice skulle fisa iväg. Hon var lite ryckig för småljud men märktes att det mest var för att hon var pigg och glad. Inte för pigg ändå haha. Alice är ju en unghäst så jag försökte ha det i tanken och inte kräva allt för mycket. Rent krasst så ville jag gå rakt fram i form. Alice tyckte jag var lite sjuk i huvudet som kom dit och ställde så extremt orimliga krav. Här har man fått chilla rätt mycket så kommer en främling och säger åt en att jobba?! Lite så, roligt med ston haha. Jag har bara ridit Alice en gång förut, på en sluttande gräsplätt så där red vi mest runt runt. Sen har jag suttit en gång också haha när vi tog bilder i snön. Men ja, alltså har jag inte direkt ridit henne så mycket. Idag jobbade vi faktiskt och det var roligt att känna på henne på riktigt. Även om hon är en dam med humör så vill hon gärna göra rätt. Hon påminner så mycket om Goldie, hennes mammas. Goldie var också envis som en grön gris men aldrig, aldrig elak. Bara jäkligt envis haha. Samma med Alice, ja hon tyckte jag var skitjobbig som skänklade och jobbade henne så mycket med benen men tillslut så började hon tänka och jobba med mig och då blev hon så fin. Lite lat helt enkelt, hehe. Men en så sjukt trevlig unghäst som är lyhörd och arbetsvillig. Jätteskön i traven också, lyxigt! Elin har gjort ett så fint jobb med Alice. Tänk att hon har ridit in den här hästen själv, är så sjukt imponerad!
 
Tack snälla Jossan och Elin för att jag fick låna era fina hästar! Det var superkul och jättenyttigt. 
 

Kommentera inlägget här :