Quarter SM -15, torsdag och fredag

När vi åkte från Norrtälje så var vädret riktigt uselt, vräkte ner! Inte alls roligt men skönt att ha packat allting dagen innan, var bara Dusty som skulle in. Han gick jättesnällt in och jag behövde inte ens följa med. Alldeles förvånad var jag, haha. Sen började vi den långa resan. Det gick bra och han stod snällt i släpet hela vägen. Odramatiskt att köra den hästen, så skönt. Väl framme så gick Elin en promenad med Dusty och jag spånade boxen och började packa ur grejer. Sen installerade vi oss i stugan och lite senare så kunde vi rida i ridhuset. Inga konstigheter, han gick helt okej. Var jäkligt pigg så jag lät honom springa av sig så gott det gick. Efteranmälde mig även till amature novice trail vilken jag hade missat i showbillen. Jag var dock rätt tidig med att anmäla mig visade det sig, jag fick startnummer 2 haha. Kan också förklara varför jag inte hade sett amature novice trailen eftersom showbillen ändrades ett flertal gånger.
 
Fredagen började med ranch riding. Jag kände redan på framridingen att Dusty inte riktigt var med mig helt till 100%. Därför galopperade jag massor för att få bort överskottsenergin. Han har ju på de senaste tävlingarna spookat i första klassen varenda gång. Så ville inte att han skulle göra det i denna. Det gick inte särskilt bra...
 
Ranch Riding Open
Dusty var helspänd när vi klev in på banan. Sen kom vi en liten bit innan han totalskyggade för tältet med mat i där de stekte vildsvinskebab. Han trodde väl att de stekte små gula hästar där inne. Sen fortsatte vi i spändhetens tecken! Han var rädd för läktaren och lite allt möjligt. När vi hade gjort vändningen och skulle galoppera tillbaka längs med långsidan så gjorde han en tvärnit och kastade sig åt vänster. Exakt så som han alltid gör. Jag var dock lite beredd och hann få tag i hornet. Men det var sjukt nära att jag fick tugga grus. Så då tog jag två händer och gjorde ändå klart hela mönstret. Vi skulle ju in igen så jag ville rida igenom honom där inne. Elin satt vid domaren och tydligen hade de ändå tyckt att jag satt fint och att det var synd att han stannade. 
Resultat: DQ av 8 st
 
Ranch Riding Amature
Nästa klass var amature och nu hade han ju sett allt. Red med mer ben och säte för att han inte skulle ha en chans att tveka. Han var fortfarande inte 100% med mig men åtminstone 90%. Det kändes inte jätteavslappnat men har kollat på filmen och det var nog mer än känsla från min sida för det ser riktigt trevligt ut. Var väldigt skönt att han var med mig och lyssnade i alla fall. Det jag inte gjorde var dock att öka galoppen så mycket, i fall han hade slagit på en stop igen. Jag valde att safea istället. Den här ritten gav utdelning och jag placerade mig som 4:a för April och 3:a för Casey. Det här ledde till att vi, oerhört förvånande nog, fick en bronsmedalj! Helt galet ju, vem hade kunnat tro det? Väldigt roligt faktiskt. Det var ändå 9st med i klassen. Vi fick även personbästa i vår score för Casey - 70p.
Resultat April: 4:a/9, score 68,5
Resultat Casey: 3:a79, score 70, plus 1/2 på skritt-stopp-back
 
Sen var det en hel del klasser innan det var dags för horsemanship. Dock gjorde jag en grov felbedömning och hann inte rida fram något alls inför horsemanshipen. Först gick det jättelångsamt i klasserna och sen vips så var det vår tur! Så hann bara skritta bort till ridhuset och sen rida där i ungefär 5 minuter. Dåligt av mig, borde tagit det säkra före det osäkra. Det här var inte bra för ritten. Jag var nog inte tillräckligt fokuserad och Dusty var återigen spänd. 
 
Western Horsemanship Amature Novice
Spänd häst som inte ville lyssna direkt. Han gick i en dålig form och han tog inte mina skänklar alls. Han tog till och med fel galopp! Helt sjukt. Det kostade oss massor naturligtvis. Även railworket så sprang han med huvudet högt och lyssnade inte alls. Tråkig känsla. Mer framridning behövs. När jag kollade scoresheetsen så är det ju synd på galoppen för överlag har vi fått godkänt på det mesta. En klar förbättring från förra året alltså. De bedömer ju min sits och inverkan. Men fel galopp innebär major fault och då är man rökt. Men roligt att de annars gillade min sits osv.
Resultat April: 13:e/13, 50p
Resultat Casey: 12:e/13 50p
 
Western Horsemanship Amature
En medaljklass där vi tyvärr hade samma känsla som klassen innan. Det var ju bara direkt ut ur den ena in i den andra så hann inte rida fram där imellan heller tyvärr. Han var återigen spänd och sprang ifrån mig. Första galoppen blev alldeles för sent vilket man får massa fel för. Den här gången var jag inte med i matchen och tror faktiskt inte att jag gav honom rätt galoppskänkel efter bytet. Så det vart ju pannkaka igen och major fault åter igen. I railworket var jag tuffare på honom så att han slutade tro att man fick springa som man ville där inne. Men nej, ingen bra känsla här heller tyvärr. Han var verkligen inte med mig alls. Annars har vi fått check på massa annat även här. Så när vi är mer samspelta och inte Dusty så spänd så kommer det kunna gå riktigt bra i framtiden!
Resultat April: 10:e/11, 40p
Resultat Casey: 10:e/11, 30p

Kommentarer :

#1: Veronica

Grattis till fina framgångar! Jag ska förhoppningsvis tävla första gången på lördag! Får se om tävlingen blir av, ser glest ut med anmälningar 😳. Men kul att läsa din blogg!

Svar: Tack snälla 😊 va roligt, stort lycka till!
chrissiep

skriven
#2: Linda

Vad duktig du är som skriver om varje klass. :P det ids jag aldrig! :P

Jag va så besviken efter hosemanshipen! :( Kände verkligen att jag fick ett superfint mönster men det dög tydligen inte åt paret Devitt. :/

Svar: Asch, du tävlar ju så stort jämt så de här e väl småpotatis för dig ;) för mig blir de ju aldrig större än så här :)

Så svårt med bedömningssport ibland. När man inte vet vad de vill se alltid. Förra året fick jag plus av ena domaren o minus av den andra på den ökade traven. Himla svårt att veta då :P
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :