Torsdag

Igår blev det äntligen lastträning! När jag gick av jobbet klockan 07 så snöade det. Slaskigt och äckligt. Skönt nog så vaknade jag till solsken! Så helt okej lastväder. Fast först fick jag fixa släpet. Urbotat dumt av mig att glömma tömma ur släpet på hö och så. Så jävla äckligt! Så det var bara att ta ur seglet med grönt hö, diska av seglet och tömma släpet på gammalt spån och torka av väggarna. 
Här är före, hade dock redan tagit bort det äckliga höet. 
Fint och fräscht sen efteråt! 

Sen hämtade jag Dusty. Spolade av tassarna på honom och tog på boots så det ska kännas som på riktigt. Fyllde fickan med godis och sen började vi. Kollade om han ville gå på själv först men det var han inte så intresserad av. Försökte sen klicka in honom genom att klicka för varje framåt steg han tog. Men jag har inte rätt teknik för det insåg jag. Gick istället tillbaka till hur jag jobbat förut och la till klicket då han stod stilla framme vid bommen. Så jag var först inne i släpet och lät honom komma in till mig. Surgubben lät mig ABSOLUT INTE röra i grimskaftet för då blev han arg och backade ut. Så då får jag använda kroppsspråket istället. Peka framåt med främre handen och vifta med repänden med andra. Det är okej. Så länge jag inte rör repet under hakan på honom. Mupp. Men okej, vissa saker låter jag vara på hans vis eftersom vi ändå kan få igenom det. Så först så bjöd jag in honom till mig. Skickade sen fram honom sista decimetern fram till bommen - klick - godis. Jag klickade så fort han stod på alla fyra fötter vid bommen. Han var dock snabb på att direkt efter ta ett steg bakåt. Så efter ett tag klickade jag när han stod på alla fyra och även stod stilla en liten stund. 

Märker att vi känner varandra rätt bra vid det här laget. Jag kunde nämligen se på Dusty hur det slog om i huvudet på honom. Plötsligt ville han in in in. Och då sa jag - nej, nu ska vi backa ut ut ut! Så back, stanna, in, stanna, back, stanna osv. Fram och tillbaka bara ett steg åt varje håll. Sen backade jag av honom och skickade in honom. Han stod snällt kvar och jag satte för bommen och stängde rampen. Sen gick jag fram till skötardörren och klickade och gav honom en godis. Mycket nöjd häst. Öppnade där bak och han står kvar snällt. Gick in och bakade ut honom. Det är så jag lärt honom och vill ha det. Skickade in igen och lät honom stå där inne utan att stänga igen och gick åter fram och klickade. Han står snällt även när det inte är stängt. Däremot denna gång så hann jag bara in halvvägs innan han började backa ut. Där hade han bytt attityd igen och verkade tycka att nu kunde vi göra något annat. Så sen ville han inte in igen. 

När dusty inte vill in så går han upp i sidled på rampen och vägrar göra sig rak hur jag än flyttar. Så jag fick höja energin och veva med repet och ta in honom på en liten volt och sen visade jag att framåt på rampen var mycket trevligare än på marken. Höjde energin lite för mycket men det blev ändå bra. För i vanliga fall blir han sur och liksom "jaha, ska du va så där så skiter jag i dig". Nu blev han mer "aaah matte är arg, iiiiih spring!". Så när jag tog ner energin igen så gick han in av sig själv. Stod stilla när jag gick in och backade ut med mig. Då slutade vi! Höll på kanske totalt 30 minuter och han fick sen belöning att gå ut i hagen. Kändes liksom som att det där var riktigt bra jobbat och då ska han inte behöva ridas sen. Duktig häst!
"Hallå, du glömmer väl inte bort mig här inne?"

Kommentera inlägget här :