Swooosch

Snabbt tiden gått då. Har inte bloggat på länge. Orkar inte köra en så noggrann recap. Har inte hänt så otroligt mycket ändå. Förra fredagen så vaccinerades Dusty och fick då vila över helgen. Sen på måndagen så skulle jag rida och då fick jag ryggskott. Kratsade en hov och när jag lyfte upp den andra så small det till. Blä. Red ändå senare den dagen. Bara skritt dock och det gick inte så bra att komma av haha. Blev lite stressad för jag ville ha igång honom eftersom det är tävling på lördag ju. Tur man har snälla vänner. Anne kom och red på torsdagen och Jossan red på fredagen. Sen red jag själv på lördagen och trailade lite lugnt i mest skritt. Testade dock lite trav och galopp och det gick okej.
Här har han span på fyrhjulingen som var på åkern. 

Söndagen var det fullt ös från klockan 06-23 eftersom blueberry cup gick av stapeln. För att vara första tävlingen jag är med och anordnar så gick det helt okej. De tävlande var nöjda trots att dagen var lång. Extra lång för en annan. Lite missade skyltar och så men jag ska ta lärdom och skriva ner lite mer punkter vad man ska tänka på. Nu blev det mest på frihand liksom haha. Bar lite för mycket grejer så ryggen blev sämre men som tur var kunde ML hjälpa mig så ryggen kändes riktigt bra!

Igår red jag på riktigt! Hade bokat tid hos naprapaten så tänkte - bäst jag rider innan. Dusty gick riktigt fint. Lite tittig först men det är nog för att han har lite extra energi nu när han inte gått så mycket. Men han levererade verkligen sen och lopade riktigt bra faktiskt. Övade på att komma i vänster varv trav och sen rakställa för höger galopp. Haft svårt med det och det är en del i horsemanshipen på lördag. Insåg att jag måste vara lite extra tydlig med höften i det läget. Fick ju förklaringen sen hos naprapaten hehe. 

Min teori var ju att sen Dusty landade på mitt vänstra knä så har jag överbelastat höger ben. Det är alltså sen i juli 2014. Jag fick ju ganska snabbt ont i höger höft när jag började jobba igen. Inte så konstigt då jag inte kunde stå på vänster ben i början. Sen kanske november 2014 så har jag haft lite ont höger fot också. Det började när jag började med att gå promenader. Antagligen blev det lite för mycket att stå upp hela jobbdagarna och sen gå ut på promenad. Men det var inte så farligt i början. Mest på morgonen och sen blev det bättre ju mer jag stod på den. Sen började jag jobba natt i mars och då är det 12 timmarspass vilket jag tror gjort att det eskalerade. Sista dagen jag gick av kunde jag inte stå på höger fot alls för det gjorde så ont så jag ville gråta. Sen kom ryggskottet. Jag ville ha tid hos naprapaten för ryggen främst men de hade inga akuttider så jag behöll ändå min tid jag fick i måndags. För hälen är ett stort problem och den ville jag ändå ha hjälp med. 

Jag fick träffa en jättetrevlig tjej från Naprapat Landslaget. Hon var väldigt duktig och bekräftade det jag trodde. Det kommer från vänster knä och allt hänger ihop. Sen var väl typ allt dåligt haha. Hon undrade vad jag fått för hjälp med mitt knä - svaret är ingen alls. Var ju hos en läkare i fem minuter. De var inte intresserade. Hon menade på att knät fortfarande inte är bra. Jag har ju vant mig vid lite svullnad. Det är ju så lite jämfört mot tidigare. Men knät ska rehabas då det försvunnit massa stabilitet i det. Höger fettkudde på hälen är väldigt inflammerad. Så därför måste jag ha tejpad fot så den stabiliseras igen. Känner redan stor skillnad faktiskt. Bara jag lyckas tejpa lika bra själv sen. Skor inomhus, inte gå barfota eller i bara strumpor. Får inte belasta foten för mycket/länge. Hon var därför inte superimponerad över mitt jobb. Det som var bra är att jag fick rida. Inga konstigheter där, så skönt! Hon frågade även först om jag tränade och jag sa att jag simmar ibland och sen har ett aktivt jobb. Sen nämnde jag att jag rider också, ungefär sex dagar i veckan. "Oj, det är ju jättemycket jättebra att du är så aktiv". Härligt men en som förstår att det också är en sport och inte bara att man glider omkring. 

Sen försökte hon lossa mig i ryggen och axlarna. Då jag är sjukt stel där. Vilket jag alltid hört från flera andra haha. Hon plågade mig en hel del när hon ville få igång höftböjaren. Fan va ont det gjorde haha. Höll på att dö. Men så mycket bättre sen så klart! Jag är väldigt stel i höger sida. Vilket då förklarar höger galopp. Inte för att jag har problem med höger galopp på rakt spår utan just när jag kommer från vänster varv och ska in i höger varv och ta höger galopp. Antagligen tror jag att jag vinklar om höften men inget händer för den är så stel. Klart dusty inte förstår då. Så nu ska min kropp lagas så den slipper vara så stel och göra ont. I min hjärna tänker jag ju också - wow, kommer kunna rida ännu bättre om jag blir mjukare ju haha. 

Så nu har jag varit sjukskriven måndag-tisdag, för ryggens skull. Så ska jag jobba onsdag natt bara. Sen är jag ju ledig. På torsdag ska jag tillbaka till naprapaten också. Kommer bli dyrt det här men så värt det! 

Kommentarer :

#1: Kristin Schyllner

Oj jäklar visste inte att det hade gått så illa med kroppen din sedan olyckan där! Fan vad skönt att träffa utbildade personer som tar en på allvar. Som ger en tid och det stödet man behöver! Totalt avskyr när sjukvården ignorerar det man säger!

Svar: Visste inte heller att det var sååå dåligt :P hoppas på att få rätsida på allt nu. Dumt av mig att vänta så länge men men :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :