Open Doors 2015

Tävlingen i lördags gick verkligen över förväntan. Det började så otroligt bra med att Dusty gick snällt med i transporten och allt var klart inom en minut. Så himla glad och nöjd och hade kunnat vara klar för dagen redan där. Plockade upp Elin på vägen och hade sen sällskap och världens bästa groom med mig. Älskar dig min fina vän! ♥ Vi var jättetidiga och kunde ta det lugnt och se oss omkring. Det var ett väldigt litet ridhus och ingen collecting där inne. Framridningen var på en dammig ridbana en liten bit ifrån ridhuset. De hade dock ljud ut till framridningen så det var bra. Som vanligt så misstog jag mig tidsmässigt och red fram alldeles för lite. Hann knappt börja ridafram innan det var dags att gå banan. Snälla Elin skrittade i alla fall Dusty för hand under tiden vilket var toppen. Banan var rätt enkel. Tränar alltid på så trångt som möjligt hemma och tyckte därför det var helt okej med utrymme för galoppen. På bron hade de lagt en platt bom som jag undrade om Dusty ens skulle uppfatta, haha. Klasserna gick väldigt snabbt så det blev snart min tur att rida.
 
Trail open
Det började toppen med att Dusty vägrade gå in i ridhuset. Fick bli inledd av gatepersonalen. Eller jag bad om att hon skulle gå bredvid in. Istället för att jag skulle bråka in honom. Så förstod att han skulle vara lite tittig, vilket han var. Spänd som en fiolsträng var han haha. Tvekade massor innan jag fick upp honom i trav och vi fick inga islag i bommarna. Sen avsaktning inför bron där han var påväg att kliva av den åt sidan men han svarade snällt på min skänkel och gick upp på bron. Bommen gjorde susen för han har aldrig sett sig för så noggrant någonsin på en bro, haha. Lyckades till och med få +0,5 där. Ryggningen och sidepassen är jag riktigt nöjd med för där hade vi ett bra flyt. Sen höger galopp så galopperade han som att han var stelopererad. Så jävla spänd och bröt av till trav alldeles för tidigt så fick brake of gate så klart. Sen var grinden skitläskig och han ville inte vara för nära den. Sämsta grindgenomgång vi gjort någonsin och det brukar vara hans bästa. Sen nästa galopp gick betydligt bättre och vi kom in bra på bommarna, fick +0,5 där också. 
 
Domaren var på tok för generös i bedömningen, jag borde fått såååå mycket mer penaltys och minus i bedömningen. Vi fick en score på 66p och kom tvåa av nio ekipage. Jag är inte nöjd med denna ritt, en högst oförtjänt andra plats. Däremot var det bra, för nu hade Dusty sett hela ridhuset så sen var han avslappnad. Som ni ser på sista bilden ser han helnöjd ut, haha. 
 
Pleasure open
Nästa klass var pleasure och jag kände att han var fortfarande lite väl taggad och på. Är ju inte van vid det så har lite svårt att ta tag i det. Men det är bara att rida igenom lite så kommer han ner på jorden. Ungefär precis innan klassen startade så kändes han väldigt med mig. Det började i vänster varv och han gick så sjukt bra! Alltså han var tokfin och lyssnade på minsta lilla. Så oerhört nöjd över hur fint han gick, vart riktigt imponerad av honom. Höger, där jag har svårare, gick lite snabbare. Det var en väldigt glad Dusty som liksom verkade tycka att livet var på topp och därför pinnade på lite extra. Det gör mig glad att han är ser ut att ha roligt så det gör inget. Formen var inte lika jämn i höger men han lyssnade bra ändå. Alldeles för seg i ryggningen i mitt tycke men annars var han jättefin. Vi belönades med en första plats! Helt sjukt, vi vann en pleasure där det faktiskt deltog ryttare som är riktigt duktiga i denna gren. Blev väldigt förvånad faktiskt. Duktiga häst, fuljoggen är verkligen borta nu. Den här domaren visade scoresheet även på pleasuren och vi hade fått plus på alla delar. 1:a av 6 st.
De hade väldigt fina rosetter!
 
Horsemanship open
Sen var det horsemanship. Mönstret satt där det skulle däremot fick jag fel galopp, så klart. Precis som alla andra gånger hemma. Suck, dumma högersida. Jaja, jag kände det på en gång och bytte till rätt men fick så klart break of gate vilket kostar. Utöver det så gjorde vi ett helt okej mönster. Kändes varken bra eller dåligt, okej liksom. Lika så rail worket gick helt okej. Det var bara skritt och trav ett par varv. I den här klassen kom vi tvåa av åtta.
 
Ranch riding open
Med hjälp av Elin så svidade vi om både mig och Dusty till mer ranchaktig klädsel. Kanske överambitiöst med klädbyte? Men för mig är ranchgrenar verkligen något helt annat och då tycker jag man ska klä sig där efter. Så på med brun outfit och romalen. Dusty gasade och var glad ute på framridningen och jag tänkte att ridhuset var så litet så han kunde gott få gasa lite grann. Valde att sitta ner i all trav vilket i sin tur gjorde att den ökade traven uteblev, hann inte trycka fram honom. Den ökade galoppen däremot! Wow vilket tryck han hade. Jag satte till, tog fram handen och pushade och han ökade glatt. Däremot har vi ju inte övat på att komma tillbaka till lugn galopp så fick ett avbrott till trav. Det gör mig dock ingenting. Av hela tävlingen så är nog den ökade galoppen något som var det bästa på hela tävlingen! Han var så cool när han gasade på min lilla signal, häftig känsla och så oerhört stolt över honom! Brake of gate kostar 3 minus men vi fick oss ändå en tredje plats av åtta ekipage. Vi fick plus på skritt, jogg, vändningen, höger galopp, ökad galopp stop+rygga. Men som sagt, en väldigt generös domare så man får ta scoren lite med en nypa salt. Scorade 68p.
Ser ni, ser han inte himla glad ut? Han kändes väldigt glad och busig. Alltså han höll sig i skinnet men kände ändå att han var glad och tyckte att vi hade skoj tillsammans och hade nog gärna rivit av flera varv i full galopp om han hade fått.
 
Haha Dusty hade inte tid för en sån här bild men Elin lyckades ändå fånga oss tillslut.
 
En riktigt bra start på tävlingssäsongen. Nästa tävling blir i Strängnäs och då måste jag verkligen rida fram ordentligt på en gång, att jag aldrig lär mig haha. Är så otroligt glad över att ha en glad häst med mig som verkar tycka att det här är superkul att vara iväg tillsammans. Det värmer mig i hjärtat och viktigast av allt är att vi har roligt tillsammans. Världens bästa häst. Och världens bästa Elin som hjälpte oss så mycket, åter igen stort tack!

Kommentarer :

#1: Charlie

Grattis till super placeringar :D

Svar: Tack snälla :)
chrissiep

skriven
#2: Elin Nes

Älskar dig också min fina, fina vän 💕 Är så glad över att ha träffat dig :) Är gärna med och groomar åt dig! Bara roligt att få hänga med Guld-teamet. Stort grattis till de fina placeringarna. Det är ni väl värda 😚

Svar: Du är allltid välkommen med finaste 💜
chrissiep

skriven
#3: blueslastmagic.blogg.se

Åh vad roligt att det gick så bra! Ni är verkligen jätte duktiga och jag är otroligt imponerad över er. Ni utvecklas verkligen varje dag. <3

Svar: Jag är förvånad att de gick så bra på säsongens första tävling. Tack snälla du <3
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :