Wroom wroom wroom


Haha idag har min älskade häst fått gasa järnet! Jag är fortfarande rätt hängig och måste jobba så försöker spara krafterna till just bara jobbet. Därför blev det ingen ridning idag heller. Men jag måste ju aktivera honom, avskyr att bara låga honom stå när det är oplanerat. Så tog på skydden och gick till ridhuset. Hagen är ju inte så rolig heller så ville ge honom en chans att få känna på fast och torrt underlag, brukar ju uppskattas. Började med att longera i skritt och trav. I traven jobbade vi på att ha ökad trav och att jogga. Han lyssnar bra på kommandona och är så fin i båda tempona. Han går i helt korrekt form också även utan inspänningar, så himla skönt! Nu när jag sett honom på lina så inser jag också att jag i den ökade traven måste låta honom ta upp formen lite mer än jag gjort tidigare. Annars får han inte till det där luftiga steget. I trav/jogg så rör jag mig även bredvid honom så volten blir väldigt stor så att han kan få sträcka ut. 

Efter det som uppvärmning så släppte jag honom lös. Han vill ju gärna vara kvar hos mig, i alla fall i ridhuset där det inte finna gräs som lockar mer haha, så övade på att skicka iväg. Haha vilken fart det blev! En så lycklig liten häst. 



Han sökte kontakt med mig men jag visade tydligt att han inte fick komma. Sen kallade jag in honom och ändrade mitt kroppsspråk och då kom han i full fart fram till mig. Så övade vi på det. Jätteroligt tyckte dusty. Vi tricktränade också mellanåt när jag hade kallat in honom. Mysigt och roligt. Skönt att få springa av sig också. En väldigt nöjd häst som frustade massor. Mycket slickande och tuggande också. Så skoj! 


Kommentarer :

#1: Elin

Åh! Glad gul! Himla bra att se dem marktränas också och se steg, form och rörelsemönster.

Hoppas att du mår bättre snart!

Svar: Jätteglad! Haha :D ja, de va kul att se honom, han tar verkligen i!
Tack, det är på rätt väg. :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :