Snurrigt men viktigt

Hur många gånger har man inte hört/fått höra hur "speciellla hästmänniskor är". Well, jag är faktiskt benägen att hålla med. Precis samma med hundmänniskor. Det är egentligen inte så märkligt. Vi håller på med djur och de ska tränas och uppfostras. (Småbarnsföräldrar är inte heller så himla lätta att ha att göra med när jag tänker efter haha.) Alla är ju från olika skolor med olika syn på vad som är korrekt uppförande och inte. Det betyder inte direkt att vi hästmänniskor är dumma i huvudet och rabiata idioter. Det betyder dock inte heller att vissa inte är just dumma i huvudet och rabiata idioter. 
 
Alla har sina olika sätt att träna sin häst, det är väldigt svårt att hitta tränare som säger exakt samma saker, alltid finns det något sidospår som de själva valt en annan väg än vad en annan tränare gjort. Sen kan vi ju hitta tränare som har samma grundtanke. För mig underlättar det att träna för någon som delar samma grundtanke i hästhantering som jag gör - hästens välbefinnande. Ska vi vara riktigt ärliga så finns det faktiskt en hel del som inte har hästens välbefinnande i första hand. Varför? Jo, för att vissa lever på det här och behöver få fram resultat snabbt. Andra för att de ser hästen som ett medel att ta sig till målet, inte som en vän att behålla resten av livet. Själv har jag min häst för att jag alltid har älskat hästar, jag vill tävla men inte elitsatsa och jag vill tävla med just denna häst. Utvecklas tillsammans och inte byta upp mig för att bli duktigare och duktigare. Det är jag varken intresserad av eller har ekonomi för. Men jag har inte häst för att kunna rida ut i skogen enbart, då skulle det inte fungera. Jag hade aldrig köpt en häst med någon typ av skada där jag enbart hade kunnat promenadrida. Det är absolut inget för mig om jag aldrig skulle kunna tävla med min häst, det ska jag vara ärlig med. Nu är jag redan investerad i just min häst så det förändrar ju en del om han skulle skada sig men jag menar när jag letade häst så var det efter premisserna jag gick. Å andra sidan så tycker jag inte att det är märkligt om någon köper en häst och enbart rider i skogen. Bra för att det är något jag inte vill ha häst till så förstår jag att andra vill just det. De vill inte tävla och de vill bara vara hemma - helt okej för min del. 
 
Det som är så jävla tråkigt är att det alltid finns folk som ska tycka och tänka så mycket om vad andra gör med sina hästar. Min tränare passar mig utmärkt men hon kanske inte alls passar dig? Då är det ju egentligen inget problem för det är jag som ska träna för henne och inte du! Jag har flera vänner som valt att träna för tränare jag aldrig skulle sätta min fot hos men det är inte mitt val - det är deras. Jag är väldigt säker på att dessa har valt just denna tränare för att de tror på dennes träning. Visst kanske man bör lägga sig i om man tror att någon häst far illa men dit är det ett väldigt stort steg. De tränare jag inte gillar misshandlar ju inte hästar men de använder sig av tekniker som jag tror är dåliga i längden för hästens kropp. Snabba reslutat med fusk som vassare sporrar och skarpare bett. Jag tror inte på sånt och som sagt - jag vill ha min häst frisk och ridbar så länge det går. Då är det mitt ansvar att bygga upp hans kropp på bästa sätt. Visst kan det ta lite längre tid kanske men han håller! T ex så gör jag allt för att han ska få en fin jogg där han fortfarande lyfter på benen så att inte knäna tar massa stryk. 
 
Vad jag vill komma till är att det är klart att jag stortrivs med min tränare då hon passar mig men jag skulle aldrig försökta trycka på henne på någon annan. Jag vill inte uppfattas som någon sektmedlem, vilket sjukt många gör, utan alla får göra sina val. Desutom är jag övertygad om att det är fel att gå enbart 100 % i linje med en människa. Jag har valt att plocka det bästa från lite olika stället och det tycker jag funkar bäst. Man ska aldrig lita blint på en tränare och man måste våga ifrågasätta. Bli inte helt insnöad på enbart din linje, våga öppna ögonen lite. Där är det också skönt att ha en tränare som uppmuntrar dig till att ta till dig från andra. Om din tränare inte gör det, då skulle mina varningssignaler blinka för fullt! Våga också säga nej om du nu provar en ny tränare som sen vill använda metoder du inte alls kan stå för. 
 
Det här blev ju väldigt snurrigt. Men kortfattat så tycker jag:
- Att du inte ska försöka få andra att tycka exakt som du
- Vi måste inse att alla inte har samma mål
Kan vi bara försöka att sköta oss själva lite mer och inte lägga näsan i blöt? Bara lite...?

Kommentarer :

#1: Annie

Jag tycker att du alltid skriver välformulerade och kloka inlägg, vilket ger mig massvis med inspiration! Du är grym! :)

Svar: Oj, tack snälla för din fina kommentar! Vad glad jag blir :)
chrissiep

skriven
#2: KS Western & Horsemanship

Bra inlägg! Håller med dig helt och hållet. Förut var jag duktig på att TÄNKA kritik till andra hästmänniskor. Inte säga det till dem för det hade jag aldrig vågat, men tänka det och "döma på insidan". Det har jag dock slutat med helt sedan jag själv skaffade hästar och insåg att allt inte är så jävla lätt haha. Många gånger måste man uppleva något själv innan man förstår till. Sedan är det självklart skillnad på att man kommenterar något till en person som är uppenbart idiotisk och gör illa sin häst (något som vem som helst kan se och döma) till att bara vara allmänt dryg och försöka vända alla till sin egen tro, jämt och ständigt. :)

Svar: Tack! Ja jag har själv varit så men bättrat mig med tiden ;) precis, de e ju skillnad att säga åt någon som t ex piskar sin häst massvis. När de går till ren o skär misshandel så är det ju bara bra om man vågar ifrågasätta.
chrissiep

skriven
#3: Thea

Väldigt klokt skrivet. Jag brukar tänka att jag tar inspiration från flera olika håll och av det skapar jag något som funkar för mig och min häst. Jag tror dock att det tar ett tag innan man vågar tro på att man faktiskt kan göra det. Däri tror jag också mycket "kritik" kommer. Man trycker på andra att tycka/göra som jag för att bekräfta att man själv gör rätt, eller nåt. Jag tror det kan vara så. De som gör så är antingen väldigt osäkra eller så är de föda med skygglappar.
För mig har det tagit lång tid att komma till landa i mitt eget sätt. Det är egentligen först med Macha som det känns så- Även om jag följt min egen väg i massor med år har alltid den där gnagande känslan av att jag gör fel funnits. Den är i det närmaste borta nu.
Alla måste hitta den väg som funkar för just dem. Det behöver inte vara samma väg som jag tar men man kan fortfarande ha samma inställning till hästhantering men göra olika. Både hästar och människor är individer.

Svar: Tack snälla! Du har såå rätt i det du skriver. Man argumenterar högt för att egentligen övertyga sig själv. Har också varit sån, men verkligen landat nu o vet var jag står o "erkänner" gärna flera vinklar som smarta o bra. Inte så svart och vitt liksom. Himla tur att man kan bli lite klokare ändå ;)
chrissiep

skriven
#4: Elin

Kan inte annat än att hålla med dig. Om vi alla kunde glädjas åt att vi hittat vår väg istället för att försöka få dem till sin egna? Tänk vad mycket trevligare allt skulle bli.

Svar: Haha ja du förstår ju vart min inspiration kom från ;) håller så med dig!
chrissiep

skriven
#5: Sandra Engberg

Jäklar så bra! Jag håller med dig! Jag väljer också delar från olika håll för att få den hästhållning jag tror på, och det måste man få göra. Men folk kan vara tuffa att ha och göra med ibland, och jag själv har fått tagit mycket skit bland annat för att jag rider på sidepull.. Tråkigt, det är ju liksom mitt val, eller?

Svar: Tack snälla! :)
Jag tycker det är sunt att välja olika, välja de godaste bitarna liksom. Ja, folk är ofta lite dumma i huvudet helt ärligt talat. Skit för att du rider på sidepull??? Alltså, det finna människor till allt. Keep up the good work!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :