Markarbete

Alltså, jag inser ju att "markarbete" egentligen har en annan betydelse men för min del är det när jag står på marken och jobbar min häst. Igår så släpade jag fram lite bommar och la som i en solfjäder. Tre stycken med galoppavstånd och fyra stycken med trav avstånd. Tänkte köra lite från marken då jag inte hade så gott om tid innan jobbet. Började med att släppa Dusty lös på ridbanan under tiden som jag bar bommar. Då käkade han gräs och hälsade på tjejerna som går i hagen bredvid paddocken. Sen satte jag fart på honom och löslongerade som uppvärmning. Egentligen var det inte planen från början. Planen var bara att han skulle springa av sig lite när han var lös men till min förvåning så valde han att hålla sig på en stor men jämn cirkel runt mig. Väldigt trevligt, vi har inte tränat på löslongering sen vi stod i Nånö, säkert mer än ett år sen. Nu hade han koll på mig fast vi var ute i paddocken. Även om han tittade sig omkring så höll han sig runt mig hela tiden. Han var väldigt lyhörd även fast han var pigg. 
 
Laddar

#quarter #horses #quarterhorses #palomino #sweden #training #shullahopp #awesome #dustygoldenhorse vi kan kalla det löslongering, pigg men lyhörd guling! 💜

Visa på Instagram

 
 Efter det så kopplade jag på longerlinan och så longerade jag honom över bommarna. Bara trav, trav sen galopp osv. Varvade lite med alla gångarter. Väldigt intressant att se hans teknik över bommarna, han har blivit riktigt duktig på att parera bommarna och jag inser att jag måste sluta störa honom så mycket. Även om han slår i en del på egen hand också så är det mest jag som förstör. Häftigast var ändå att se honom jobba i galoppen för då verkligen sänkte han huvudet och lyfte ryggen och gick i så sjukt fin form! Jäklar vad rund och fin han var. Inte som i löslongeringen då han mest älgade runt med huvudet högt. När det vart över bommarna var han ju tvungen att jobba och jobba rätt för att komma över dem. Duktig liten gul. Mer longering över bommar helt klart. Har sagt det förut men nu måste jag ta fasta på det!

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Fint! Han ser ut att ha det så kul plutten!! Att longera över bommar i galopp/rida över i galopp, hur ska man veta avstånd mellan bommarna då? Är skitnojjig över att det blir fel avstånd så Kajsan skulle snubbla typ, om hon ändå är otränad nu och har svårt att lyfta på fötterna som det är...

Svar: 40-60 -skritt, 90-105 - trav, 180-210 - galopp. Så står de i regelboken. Lättast är att lägga ut dem på ngt avstånd o sen longera hästen över o se om måste länga steget, korta steget eller om de passar bra. Ju duktigare de blir sen så ska de ju kunna anpassa sig till olika avstånd. Men enklast att börja på avstånd som passar deras egna steg :) har de svårt med att lyfta så måste man hjälpa dem. Titta inte på bommen, titta där du vill att hon ska sätta första foten (strax innan bommen) du kan också behöva hålla upp henne lite i handen i början. Liksom ge henne stöd. Spänn magen o luta dig inte framåt! Ju mer du rider över bommar så kan du sen göra som en halvhalt innan bommarna o sen ge tillbaka all tygel så hon får klara sig själv. Enda sättet att lära dem att inte snubbla/slå i är att låta dem göra det. :) de lär sig!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :