Kanelbullens lördag

Idag har jag jobbat och bakat massa kanelbullar på kanelbullens dag. Blev dock ingen egen bulle inser jag nu haha. Jaja, lika bra det. Efter jobbet så åkte jag till stallet som vanligt. Det är så härligt, älskar att ha häst, mysigaste som finns. Kopplade på släpet och lasttränade idag också. Det är ju så kul när man kan göra lite annat roligt kring lastandet. Vi håller på och utmanar oss och gör lite roliga grejer. Dusty vekar faktiskt också tycka att det är kul. Han tuggar massor och har spetsade öron och lyssnar jättefint. 

Vi övade på att han ska följa enbart mina kroppssignaler. Först skickade jag in honom och han stannade inte ens för att kolla. Bara gick rakt på. Sen gick jag in till honom och bad om back och stanna och gå framåt. Allt utan att röra repet utan bara vara extra tydlig i mitt kroppsspråk. Det gick jättefint och han kunde ta ett steg fram två bak osv. Så coolt när han är så lyhörd! Hur bäst är han inte liksom! 

Dusty gillar ju att leka och jag tänker att det är utmärkt att göra släpet till en extra rolig plats. Skickade in honom i trav idag igen och det går sjukt bra. Testade även att släppa honom långt ifrån och gå bredvid och skicka in och det gick också. Tänker försöka roa oss flera gånger kring släpet. Är ju inga tävlingar nu på många månader så då måste man ju öva på att lasta så det inte glöms bort. Åh så glad att det går så jäkla bra! 
Här är en bättre bild på hur brett han står i sitt 1,5 hästars släp. 

En bra sak att nämna för andra som kanske har det jobbigt med lastningen: Dusty har råkat ut för "olyckor" i släpet fyra gånger och ändå funkar det nu. Så man ska icke misströsta! Övning ger färdighet. Å andra sidan har han aldrig varit klaustrofobisk utan mer haft problem med att sitta fast. En gång fastnade han under frambommen med huvudet och kröp tillslut framåt i panik och hoppade ut genom skötardörren. En gång fastnade grimskaftet när han var på väg ut så då fick han panik och backade tills grimskaftet gick av. En annan gång försökte han vända sig om men fick ju så klart inte plats och fick panik för att han inte kom åt sidan. Sen har han också en gång panikat när jag tog bort bakbommen och han fortfarande satt fast i transportgrimskaftet. Därför tar jag alltid loss honom först även om han nu lärt sig att stå stilla när man tar bort bommen. Så ja, det går att lära dem att släpet är tryggt ändå. 

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Haha shit, låter som att ni har varit med om alla läskiga grejer jag fasar över med just transportträning! Skönt att veta att det kan gå framåt ändå då. ;) Nästa vi vill se är att Dusty galopperar in i transporten och gör en slidestop! Om han kan lära sig binda fast sig själv är det pluspoäng hahaha...

Förresten när du började med att skicka, vad var första stegen att lära honom det? Och när han inte förstod hur gjorde du då?

Svar: Jupp, svinläskigt men de e bara o gå vidare! Haha ja, vi får satsa på det :P

Grejen är att han är ju 10, någon annan har redan lärt honom att bli skickad för länge sedan så jag hade ju mycket gratis tror jag. Men han ville inte bli skickad av mig i början. Jag började med att gå med in. Sen att jag stod typ hälften inne o skickade sista biten och sen stod jag längre o längre utanför tills jag sen stod utanför o skickade hela vägen in. Jag går alltid på med repet på rumpan. När han inte riktigt vill så tar vi det ett steg i taget. Stå stilla med huvudet in mot släpet = jag slutar be om att han ska framåt. Sen ett steg i taget. Så att han lär sig att det bara är inåt som är skönt och där man får vila.
chrissiep

skriven
#2: Sandra Engberg

Åh, jag vill också ha ett släp att träna i! Det är verkligen något att spara till. Tycker du gör ett fantastiskt jobb med Dusty och transporten, och vilka mardrömsgrejer ni fått gå igenom..
/Sandra

Svar: Ja det är så guld att ha ett eget! Tack snälla :) ja, rätt otäcka händelser, tur att han inte har några fysiska eller psykiska men :)
chrissiep

skriven
#3: Elin

Haha, du har ju blivit värsta lastninsgurun! Skitbra jobbat att bara köra med kroppssignaler. Det måste jag testa någon gång.

Nu blir jag verkligen inspirerand av att köra mer sånt här :)

Svar: Haha därför jag försöker poängtera att det här liksom bara är vårt sätt. Jag skulle nog aldrig kunna hjälpa någon med dennes häst. Vår lastning har mest löst sig eftersom vår relation blivit bättre :)
Nä men sluta nu, hur ska vi annars hinna bli lika duktiga om ni också tränar! ;) haha
chrissiep

skriven
#4: Thea

Duktiga ni!
Jag måste verkligen ta tag i det här med dragbil nu så kan lasta lite innan vintern.Sommarens projekt var ju att kunna skicka in hästen i släpet. Jag har inte ens påbörjat det. :S

Svar: Tack :) hoppas du hittar en bra bil snart :) äsch då, ni hinner! Mitt mål för 2014 var att kunna göra rena byten, så sjukt långt ifrån det ;) ibland blir det inte som man tänkt!
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :