Härligt härligt härligt!

Åh vilken dag jag har haft med min guldhäst! Började på eftermiddagen då jag fixade stallet och drog fram släpet. Dusty kollade nyfiket från hagen när jag fixade med släpet. Han var väl medveten om vad som var på gång och såg faktiskt intresserad ut! Han fick beta gräs först en god stund i solskenet och sen på med skydden för att lastträna. Genast när skydden dök upp så vart det nervösbajs. Bra tyckte jag då jag bevisligen lyckades skapa en så autentisk situation som möjligt. 

Vi var lugna båda två och jag hade med mig ett långt spö som extra arm. Han började med att ställa sig med frambenen på och bakbenen på sidan om. Så som han gjort många gånger. Istället för att gå fram och räta ut honom, som jag testat tidigare och som bara leder till att han svänger rumpan hit och dit, så stod jag kvar på vänster sida och petade lite med spöt på höger sida av rumpan. Då gick han rakt in! Ingen avbackning alls idag alltså. Stängde och lät honom stå en stund. När jag sen skulle ha ut honom så backade jag ett steg, in igen, back, in osv. Han lyssnade så fint! Testade att skicka in igen utan spö och han klampade snällt på. Han vill dock gå på sidan in, tycker väl det är lättare så. Så istället för att tjata om att han ska vara rak, det är ju typ bara för syns skull egentligen, så lät jag honom välja väg själv. På och av massa gånger och ibland stängde jag och ibland inte. 

Lastningen gick verkligen toppen så bar tvungen att testa något nytt. Bad om trav och så skickade jag in honom i transporten och han travade hela vägen in och stannade sen snällt kvar där inne! Så sjukt coolt! Snacka om att jag var stolt. Testade flera gånger och det gick klockrent varje gång. Stod helt stilla kvar inne och försökte inte ens tänka bakåt. Kunde ha honom kvar utan bommen uppe utan att han ens gungade bakåt. Alltså så jävla grym! Extremt nöjd med lastträningen! 

Nu på kvällen blev det lektion tillsammans med Cattis. Vi tog oss ann dessa nedrans byten! Kämpade livet ur mig för att få honom att lyssna men han vägrade verkligen! Gör gärna skänkelvikning i galopp men vägrar lyssna på nya ytterbenet. Verkligen ingenting hände. De gånger han lyssnade lite så la han in travsteg. Bytte övning till att köra förvänd galopp på volt för att sen byta till rätt galopp. Åh vad han stretade mot! "Äsch jag vet vad du vill, jag fixar". Så la han in travsteg och bytte. Fast jag inte ens ville! Så tillslut var det bara att ligga varv efter varv i förvänd och förekomma honom. Bara framåt framåt framåt i förvänd. Jobbigt tyckte dusty och slängde in lite enkla byten ibland men då var det bara på igen och fatta förvänd och köra på. Tillslut gick han stadigt i förvända så så testade jag att byta och han gjorde ett rent! Lite sen i bak men det var ingen trav! Blev så förvånad så det tog liksom stop på en gång. Han bröt av till trav för jag slutade rida haha. Så nu kanske jag har hittat en liten knapp. Måste liksom göra så att han är uppmärksam på mig och mina hjälper hela tiden. Inte bara tro att han vet vad han ska göra. Åh så glad att vi faktiskt fick till ett byte! Det är fasiken inte lätt. När till och med Carro har svårt att få honom att byta rent - då är det fasiken svårt! Är jättenöjd över att vi kämpade på och han jobbade på fint. Härliga häst, nu kör vi!

Kommentarer :

#1: Elin

Så kul att last verkligen har gått framåt
Ni är så duktiga :D

Skönt att du fick till ett byte tillslut! Heja!

Svar: Ja kändes jättebra! Jag hade dig o Alice som målbild när vi tränade :D

Jaaa!!! Hoppas jag kan fortsätta få fram de här nu. En gång e ingen gång... :P
chrissiep

skriven
#2: Jossan

Åhhh guuud så roligt :D

Svar: Ja jätte :D är så nöjd!
chrissiep

skriven
#3: KS Western & Horsemanship

Ååååh vad roligt! Fan vad bra ni är!! Måste måste måste fixa fram transport och träna, tänker på det jämt nu för tiden. Kajsa som är äldre och varit borta mycket är väl van att åka, men Lillen har nog bara åkt någon gång och jag vill känna att JAG kan hantera båda mina egna utan rädsla och tvång.

Hur är Dusty när han åker i transporten, typ olika miljöer, grusväg, motorväg, stadstrafik, rondeller? Han har mycket plats i transporten att röra sig eller backa? Hur långt har du repet, kan han äta ur en hink men inte klia sig på bogen/axeln eller hur skulle du säga? Lite såna där saker som jag går och nojjar över. Kajsa som har lärt sig att rycka och slita när hon är uppbunden, hur tusan skulle det gå i en transport liksom. Vill lära henne att stå bra uppbunden INNAN man måste lasta henne en dag. Kan tänka mig att hästen kanske ändå känner mer trygghet om de står i en transport där de faktiskt inte KAN backa tills repet spänns?

Svar: Tack! Det här är jag faktiskt riktigt stolt över :)
Ja de är ju himla bra att ha lasttränat om det, hemska tanke, skulle hända ngt så man MÅSTE åka någonstans.
Massa bra frågor - jag skriver ett inlägg om det så blir det lättare att läsa :)
chrissiep

skriven
#4: Emma

Har du provat att göra byten i högre fart? Fick lära mig av George Maschalani att de är bättre att ha hög fart och utnyttja när de blir lite obalanserade till att göra byten, bara "lägga över" vikt, riktning osv och ge bytesskänkel. Svårt att förklara men det har funkat på de hästar jag provat, alla på olika nivåer. Det funkade till och med på Exemplar som inte ens bytte galopp i hagen, skulle han byta gick han ner i trav och körde på varmblods-fart istället :P

Svar: Har alltid lite högre tempo när jag byter för han orkar inte annars. Men jag övar byten på ganska rak linje och aldrig t ex volt till volt. Min tränare förespråkar det sättet att byta då det är westernriding jag vill rida o inte reining :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :