Halvdagsclinic


Idag har jag och Dusty varit hos Elin på halvdagsclinic för bästa Carro. Jag hade till och med med mig Carro, haha. Vi passade på att samåka eftersom vi ändå bor här på samma ställe, onödigt att åka två bilar då. Dusty var så klart sur på morgonen. Han vet att när jag släpper ut så betyder det alltid att han får vara kvar inne, inte uppskattat. Han fick dock lite hö som plåster på såren som han åt med ilskna tugg, haha. Carro sa det när hon kom in i stallet att han verkligen såg sur ut. Knäppis. Inte ville han åka med heller. Som vanligt så trasslade han och sen tittade han in i transporten och så gick han in. Måste öva mer lastning med den här typen av sinnesstämmning. Han måste kunna gå på på en gång hela tiden! Annars stod han snällt i transporten hela vägen.
 
Framme så kunde han stå och bli borstad och sadlad utan att sitta fast. Helt otroligt! Han brukar alltid traska iväg, men idag var han verkligen snäll och stod som ett ljus. Vi var fem ekipage totalt med alla på olika nivåer och med olika ambitioner. Var ändå lugn stämmning och inga problem att få plats. Dusty var pigg och skrittade superfort första varvet i ridhuset, sen skrittade han normalt haha. Däremot krånglade han vid läktaren. Ville inte gå förbi eller stå stilla. Så jag tvingade honom att stå där. Inga problem sen när vi hade diskuterat klart. För mycket energi bara som kom ut på fel sätt. 
 

Vi började från marken med att stretcha ut oss själva. För oss blev det mycket repetition vilket bara är nyttigt. Man glömmer lätt och speciellt så glömmer jag hur mycket det hjälper. Nu är jag helt slut i benen och framför allt i höfterna. Blir dock en märkbar skillnad i sitsen när man mjukar upp sig ordentligt. Det var ett stort varmblod med, han travade ju av förklarliga skäl rätt fort. Dusty hakade på när vi skulle trava med ena armen rakt ut, för att sträcka ut bröstkorgen, och jäklar vad han pinnade på! Gick så sjukt fort, hann ju knappt rida lätt i det tempot haha. Helt slut i benen efter de racervarven. Men han var glad och frustade och var så nöjd. Carro sa även att han gick jättefint i form så då kan han ju få gasa bäst han vill. Han börjar bli så stark och orkar så himla mycket! Jätteroligt att rida honom när man kan kräva mer och under längre stunder och han klarar det, så coolt! Vi lopade sjukt mycket idag. I början så gick vänster jättebra och höger gick lite väl fort för att klassas som lope. Han lutar sig ju gärna inåt och tappar bogen åt höger. Men nu fick jag tips av Carro att rida med högerhöft mot hans högerbog för att liksom tala om för bogen att den skulle hålla sig uppe. Jättehäftigt att det funkade så bra, för i slutet kunde vi lopa åt höger också. Fler varv desutom! Han är så stark och bärig, kunde släppa ut tygeln utan att han gasade eller tappade formen, alltså wow! Det var verkligen wow! Fattningarna var verkligen toppen också. Det var två som jag fick ta tillbaka när han gasade lite i traven, alla andra satt som en smäck. Desutom så är jag nu väldigt kräsen, alla fattningar ska ligga på 90% och uppåt, annars gör jag om. Det har verkligen gett resultat. Tre pass har vi jobbat med fattningarna och sen vilade han två dagar och nu levererade han till max! Så cool, älskade häst!
 
Ja, ridbarheten var verkligen skyhög idag på min fina pålle. Nu ska vi ta det till nästa nivå och fick lite bra tips till galoppen. Sjukt svårt nu i början dock. Carro vill att jag ska som "trampa till" i varje språng så att det ska vara som en samling. Jättesvårt att få in nu i början men det kommer göra att jag kommer slippa använda handen. Använder den så lite som möjligt redan nu men vill ju slippa "helt". Så det ska vi jobba på hemma nu och även tänka galoppen mer att jag sitter på båda sittbenen och i bytet så sätter jag mig mer på det ena sittbenet som han ska gå undan för. Just nu galopperar jag ju mer så som han skjuter mig - diagonalt, men nu för att komma vidare så ska det bli lite mer rakt. Ska testa, spännande, vore coolt med ännu bättre kvalité. Lastningen var si så där. Under fikapausen så ville han inte gå på, fick diskutera en stund tills hjärnan var på igen. Sen när jag tog ut honom så gick vi av och på ett par gånger och då var han superduktig. Sen vid lastningen hem så stretade han någon gång men sen gick han på. Måste alltså lastträna mer på andra ställen helt enkelt. Måste också komma ihåg att sänka min energi, jag var lite för på på en gång tror jag. Får inte glömma att andas och pausa. 
 
Är så nöjd med Dusty, även om han fjompade sig vid läktaren haha. Annars bjöd han mig på sån känsla när man aldrig vill sluta rida, vill bara sitta och glida på vågen liksom. Men tyvärr är det ju då man måste sluta. I alla fall så kunde vi lopa och jogga flera varv, kanske vi kan köra en pleasure i alla fall? Han går väl kanske lite för fort egentligen... Men på WRAS kanske vi kan prova pleasure åtminstone. Jag tror vi kan hålla samma tempo bättre nu när jag sitter bättre och han orkar mer. Även om han tappar fokus för att det är tråkigt så orkar han i alla fall och springer inte undan. Ja, vi kanske får ta och testa nästa år. 

Kommentarer :

#1: KS Western & Horsemanship

Ooh, älskar din nya design! Värsta myspysig!

Roligt med clinic. :):) När ni samåkte, hade ni varsin häst i transporten då eller? Var det en häst Dusty kände sen tidigare? :D

Svar: Tack, den känns väldigt fin. Bara en mall dock, inte gjort den själv :)

Nä Carro är tränaren, hon hade ingen häst. Dusty har åkt med sällskap flera gånger. Fyra olika hästar som han inte åkt med förut. Inget problem alls :)
chrissiep

skriven
#2: Elin

Stort tack för att ni kom! Var så kul att träna tillsammans. Måste vi göra fler gånger.

Är så glad att du introducerade mig för Carros träning.

Svar: De va jätteskoj :) ja de måste vi!

Kul att du gillar henne :D
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :