Woops

Mjaha, då åkte jag av igen då haha. Alltså jag fattar inte hur många gånger jag lyckats trilla av denna snälla och stillsamma häst. Snacka om dålig balans! Igår red jag i ridhuset och hade ju inte ridit på två dagar. Han var pigg, antar att han inte rör sig så mycket i hagen heller nu när den mest består av hal eller blöt mark. Vi galopperade och han skyggade undan för något. Ni vet skyggade så där "ååååååh så lääääääskigt jag blev suuuuuper rädd nu faaktiskt". Instinktivt hann jag tänka "helvete, får absolut inte ramla av för då dör mitt knä" så jag klamrade mig fast. Hårt. Med sporrarna.... Smart va! Tro fan att han blev överraskad då och pep iväg i massa små skutt. Tillslut så gled jag då av. Landade på rumpan haha. Fick ett blåmärke på insidan vid knät på höger ben, så mitt andra knä klarade sig i alla fall. Haha, så klumpigt! Sen galopperade vi massor och efter det så kunde vi jobba. Var bara tvugna att springa av sig lite först. Han gick så jävla bra sen! Kunde ha värdlens slack och jogga på, shit vad han bar sig. Även lopen kom och han kämpade som fan och var så sjukt fin! Släppte honom sen också lös och han hade ännu mer spring kvar i kroppen. 
 

Idag så hade jag en annan plan. Har märkt att han varit lite trög och stel i början av passen. Misstänker att det har med vädret och hagen att göra. Hagen är ju inte rolig denna årstid och han står mer still än han gör vår/sommar. Vädret gör ju också sitt till då han blir kallare och stelare av det. Upplever alltid att han går väldigt stadigt och fint i slutet av passen men lite segare och liksom "vingligare" i början. Så jag longerade honom i en kvart som uppvärmning. Jag hann knappt få ut linan innan han ville galoppera! Men tog ner honom och jobbade från skritten först. Men det märks liksom att han ville springa och få komma igång. Sen när jag hoppade upp kändes han toppenfin redan från början. Ett bra val. Han behöver uppvärmning utan mig på ryggen. Få liksom jobba igång kroppen. Kommer helt klart mixa in detta i vår träning. Vill ju inte longera för mycket då det är slitigt men det gav väldigt mycket så jag tror helt klart på detta. 
 

I övrigt så gick han sen jättebra. Hade tränsbettet idag och jobbade på skänkelvikningar och öppna och sluta. Öppna och sluta i form är hemskt jobbigt tycker Dusty. Målet är att kunna göra detta i korrekt form, det måste gå annars kommer fattningarna aldrig bli tillräckligt bäriga och bra. Han är på god väg och jobbar så jäkla fint stundtals. Så vi kämpar på så kanske vi kan få stuk på bytena någon gång i framtiden. Skam den som ger sig!

Kommentarer :

#1: Thea

"There is no bad ideas only good ideas the go horribly wrong." Som att klamra sig fast med sporrarna :D

Svar: Hahaha så sant så! Men ändå, sporrar ger ju himla bra fäste om man får in dem riktigt djupt! ;)
chrissiep

skriven
#2: Thea

....citatet ovan skall läsas utan alla grammatiska fel och stavfel...

Svar: Hahah :D
chrissiep

skriven
#3: Elin

Demonsadeln slår till igen ;) Skönt att knäet klarade sig bra.

Svar: Haha ska sälja den: demonsadel säljes, hatar människor emellanåt, legat på gul häst.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :