Lektion med byten

Fredagen var det jobb 5-13 och sen direkt till stallet för att ha lektion med Carro. Var ett tag sedan sist, haft så mycket annat att göra. Men Carro hörde av sig till mig och berättade att hon hade en toppenövning för mig och Dusty när det kommer till att göra byten. Det kan man ju verkligen inte tacka nej till! Alltså vilken fantastisk tränare man har som tänker och klurar ut skräddarsydda lösningar som passar just oss. För att hon så gärna vill att vi ska lösa det här med byten. Den omtanken värmer verkligen oerhört. Är så jäkla glad att jag börade rida för Carro. Hade aldrig varit där jag är i dag annars.
 
Det blev ett svettigt pass för mig och Dusty. Det gick ut på att jag hela tiden skulle flytta hans bog utåt då han gärna lutar sig innåt. Genom att flytta den utåt istället så får jag honom mer balanserad och rak så att han inte har tyngden på ena bogen för då orkar han inte byta ordentligt. Så vi jobbade skiten ur oss med detta. Det som hände var ju att Dusty förstod att det var byten på gång så han försökte överlista mig genom att byta så fort jag bad honom att inte luta sig inåt. Så fort vi gick över till förvänd så bytte han, alltså sina fula enkla byten. Gah, blev så frustrerad! Och han också för han var ju så säker på att det var det här vi skulle göra. Det är ett av de största problemen vi har vid byten, så fort han fattar att det är byten vi ska göra så gör han dem hela tiden. Han väntar inte på mina signaler han bara gör. Efter mycket kämpanden så var han mer lyhörd och började lyssna istället för att gissa. Vi gick då över på själva bytet. Vi skulle galoppera i vänster galopp mot en bom på diagonalen och sen över bommen göra ett byte åt höger. Detta för att han över bommen skulle fokusera på den och inte själva bytet som han gör annars. Första gången så klurade han ut vad som var på gång och bröt av till trav innan bommen. Haha hopplöst när man har en smart häst ibland alltså. Påt igen och då gjorde vi ett klockrent byte. Sen tog vi andra varvet och jobbade där också och fick även till ett fint byte åt det hållet.
 
Tror den här övningen kommer hjälpa oss massor. Den hjälper mig genom att Dusty har fokus på bommen istället för att försöka förekomma mig i bytet och den hjälper honom eftersom att han håller sig rak och balanserad istället för att luta på bogarna. Bara att kämpa på!

Kommentera inlägget här :