Pepp och planer

Jag är pepp! Har skickat in anmälningsblanketten och även betalt in alla pengar till SPHA så nu borde vi vara good to go inför Uppland Spring Show. Ska bli väldigt roligt och vår första tävling för säsongen. Det är en torsdag, första maj, eftersom den dagen är röd. Som tur är kunde jag byta mitt jobbpass så jag kunde åka och tävla istället. Jälla är lagom långt bort också känner jag, blir perfekt. 
 
Det blir ju då alltså naturligtvis all breed klasser för oss. NSBA har jag inte gått med i i år, ska kolla hur det ser ut på Jälla och kanske gå med i NSBA nästa år. Jag vet att när jag var på Jälla för två år sen så var det väldigt få med i NSBA klasserna vilket jag känner är rätt tråkigt. Hoppas det kommer många till all breed klasserna i år! Anmälde mig i alla fall till trail, pleasure och horsemanship. Pleasure mest bara för att jag tyckte det kändes fjuttigt med två klasser nu när vi äntligen har en tävling vi ska på. Western riding är vi inte redo för än på långa vägar så därför fick det bli dessa klasser. 
 
Som sagt - är så taggad inför att få åka och tävla! Har dock inga större förväntningar. Första tävlingen och det brukar vara mycket duktiga ryttare med på rastävlingar. Så vi gör vårt bästa. 2014 kommer inte vara ett år då vi plockar massa rosetter, även om det aldrig är min främsta morot, eftersom vi ska avancera. Jag räknar med låga placeringar, eftersom de andra ekipagen vi kommer möta på större tävlingar kommer vara väldigt mycket duktigare och mer rutinerade. 2014 handlar om att skaffa oss erfarenhet av de större arrangemangen, hur det känns på större tävlingar och på quartershower. Helt enkelt ta lite pulsen på en typ av tävlingar som jag inte ens varit med som pubilk på. Jag tycker det är viktigt att ha andra mål än "jag ska ha alla förstapriser jag kan hitta". För mig är inte det vad det här går ut på. Jag vill att vi ska utveckla oss tillsammans. Vi ska älska det vi gör och ha roligt. Jag vill inte ha en robothäst som plockar rosetter men tappat glädjen. Mitt mål är inte och kommer aldrig att vara att bli en elitryttare. Det är inte min ambition. Jag älskar hästar men på hobbynivå. Så finaste prisena och flest rosetter är inte det vi har som mål. Sen är framgång alltid en trevlig "bieffekt" av hårt slit och engagemang. Men skulle vi inte tycka att det var roligt, då skulle vi sluta.
 
Eftersom jag vill åka på SM i höst så måste jag ju rida på stång och en hand. Så tanken är att på Jälla antingen köra alla klasser på stång eller enbart trail på tränsbett. Det beror på hur han känns. Ibland behöver han lite extra hjälp om det är snäva svängar i trailmönstret. Å andra sidan så är det ju något vi måste öva mer på så det kanske är lika bra att köra? Jag tränar i stort sett enbart med tränsbett. Vi gör så mycket mjukgörande där jag tycker stång blir för skarpt. Men jag känner mig säker på att vi kan tävla på stång ändå. Eftersom min träning går ut på att rida med sätet och inte handen. Då ska bosal/repgrimma/stång/tränsbett/halsring inte göra någon skillnad. Till Roslagsstoppet så kommer jag tävla några C- och B-klasser. Har bara ridit en ranchtrail b förut, det är den enda. Ska nog köra minst tre B-klasser denna gång. Sen ska SbyWr också ha B-klass på hösten så den lär jag åka på. Beroende på hur de lägger upp sina tävlingsdagar. 
 
Ja mycket tankar och pepp. Ska bli sjukt roligt att kicka igång tävlingsåret i alla fall! Jälla here we come!

Kommentarer :

#1: Moa och Tintin

Åh vad roligt att du ska på SM! Då syns vi förhoppningsvis där! :D

Svar: Ja jag hoppas iaf att mina semesterdagar ska räcka :) ja, hoppas de!
chrissiep

skriven
#2: Elin

Ni är så duktiga, kommer gå så bra :) Hoppas att jag kan åka och heja på er 1 maj :)

Svar: Är så taggad :D ja, de vore hur kul som helst med lite support :)
chrissiep

skriven
#3: Emma

Men va kul! Vi ska faktiskt också på den tävlingen (känns lite sorgligt att 3e närmaste tävlingen är 30 mil bort xP) :D

Svar: Till Jälla? :D men vad roligt i så fall! Oj, jag har kanske 1,5 timme MAX :P ska du ha båda hästarna med?
chrissiep

skriven
#4: Emma

Jajamen :) Haha ja, ändå känns det som "jamen det är ju bara 30mil!" :P Man blir ganska van här uppe, långt till det mesta ;) Nej, det blir bara Harry, känns som lite för långt för Xet. Han har gjort sina långresor ;)

Svar: Haha ja allt är ju relativt :) okej jag förstår. Kul med Lill-hästen :D
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :