Upphöjda




Trail-torsdag! Pappa var med och bar bommar, hur lyxigt som helst jag vet! Han vill alltid hjälpa till, helst flera dagar i veckan, har sån himla snäll pappa verkligen. Till idag hade han även byggt klossar att lägga upp bommarna på. Måste öva på upphöjda bommar massor! Så det fick det bli idag. La upp dem på rak linje och red sicksack över, mycket bra träning. Det var lite klurigt. Dusty förståd inte riktigt vitsen. Nu när han äntligen lärt sig lyfta så högt att en bom på marken kommer under så ska de nedrans människorna HÖJA dem högre?! Haha, knashäst. Efter ett par vändor så släppte det lite i alla fall. Tror att med träning så kommer han snart lyfta ännu högre på tassarna.
 
Galoppen gick riktigt bra och han hoppade inte iväg utan galopperade på snällt och glatt. Han verkade tycka att det var toppenroligt att galoppera över. Byggde sen om så att de låg som i en solfjäder och travade och joggade och galopperade över. Han var riktigt duktig! Klurigt men han löste det riktigt bra. Gick bättre med ett travsteg mellan än två, värt att fundera över.
 
Efter passet fick han nya skor. Min nya hovis är toppen! Dusty kunde med förra hovslagaren vara rätt jobbig. Lyfta högt på benen, stå och skrapa i marken, väga supertungt på honom osv. Idag stod han som ett ljus och var så lugn och avslappnad. Hovis sa då att hans knep är att han sänker sin egna puls. Fungerar alltid på alla hästar sa han. Därför skor han många skitjobbiga hästar. Makes sence för min del. Min förra hovslagar, vars hantverk var jättebra ska tilläggas, har väldigt hög energi och är väldigt bossig. När Dusty bråkade så försökte han sätta sig i respekt genom att ryta ifrån eller knuffa till honom men det fungerar ju inte på min kuse. Han ger bara långfingret och funderar över varför man står och skriker. Hovis nu lägger bara ett stort lugn över hela stallet och det känns behagligt även för mig. Så det ska vara tycker jag. Plus att han är fantastiskt duktig också!

Kommentera inlägget här :